Infrastruktura: finisz dużych inwestycji i Frankfurt z Lufthansą
W 2015 roku finiszowały ważne dla regionu inwestycje infrastrukturalne, w tym BiT City – grupa koordynowanych przez samorząd województwa powiązanych i uzupełniających się inwestycji, dzięki którym Bydgoszcz i Toruń stają się sobie komunikacyjnie bliższe. Mówiąc o sukcesach warto też wskazać regionalny Port Lotniczy Bydgoszcz, który coraz lepiej wpisuje się w sieć krajowych i europejskich połączeń powietrznych.
Główne inwestycje BiT City to budowa linii tramwajowej do bydgoskiego Fordonu, rewitalizacja głównego dworca kolejowego w Toruniu, stworzenie zintegrowanych platform przesiadkowych w obu miastach oraz zakupy nowoczesnych pojazdów szynowych (tramwajów i pociągów). Wśród pozostałych znalazła się między innymi modernizacja linii kolejowej nr 18 Bydgoszcz-Toruń, bez której kolejowa część BiT City nie mogłaby na serio zaistnieć. Wartość wszystkich projektów przekracza miliard złotych.
Podsumowując BiT City nie sposób pominąć budowy nowego dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. Przedsięwzięcie co prawda do BiT City nie należało, ale o jego realizacji przesądził właśnie ten pakiet projektów, zakładający rozwój i integrację systemów komunikacji publicznej obu stolic regionu. Będący realizacją odważnej wizji architektonicznej kompleks dworcowy należy do najnowocześniejszych w kraju.
Port Lotniczy: modernizacja i rejsy do Frankfurtu
Port Lotniczy Bydgoszcz, który w ostatnim czasie systematycznie modernizował infrastrukturę lotniskową, rozpoczął rozbudowę terminala pasażerskiego. Etap pierwszy inwestycji to rozbudowa obecnego obiektu na poziomie parteru, dzięki czemu strefa pasażerska zostanie powiększona o 250 metrów kwadratowych. Drugi etap (powiększenie o 750 m kw. na piętrze) w 2016 roku. W nowej przestrzeni pojawią się między innymi sklepy, w tym wolnocłowe, i restauracje.
Sukcesem PLB są obsługiwane przez niemiecką Lufthansę bezpośrednie loty do Frankfurtu nad Menem. Tamtejsze lotnisko przesiadkowe, położone w drugim co do wielkości ośrodku metropolitalnym Niemiec i jednym z najsilniejszych europejskich regionów ekonomicznych, jest jednym z najważniejszych portów lotniczych Europy.
Samorząd województwa jest większościowym udziałowcem zarządzającej portem spółki akcyjnej. W formie dokapitalizowania oraz dotacji na inwestycje i działania promocyjne przekazaliśmy jej w ostatnim czasie 175 milionów złotych (Marszałek o rozwoju Bydgoszczy i powiatu bydgoskiego). Najnowszym zrealizowanym projektem jest nowy system informatyczny pozwalający na zarządzenie ruchem lotniczym i zespołami obsługi naziemnej połączony z systemem informacji wizualnej dla podróżnych.
Obwodnice miast
Oddane do użytku we wrześniu obejście drogowe Nakła było ostatnią tego typu inwestycją zrealizowaną ze wsparciem naszego RPO 2007-2013. Oprócz nakielskiej powstały jeszcze obwodnice Brodnicy (zachodnia), Chełmna, Mogilna, Janikowa, Pakości i Mroczy – łącznie 21 kilometrów dróg. Wartość wszystkich inwestycji to 205 milionów złotych.
Obecnie trwają roboty na budowie obwodnicy Inowrocławia oraz drugiego obejścia Brodnicy (w ciągu drogi krajowej nr 15 łączącej Toruń z Olsztynem). Tu inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, środki zostały zagwarantowane w naszym Kontrakcie Terytorialnym 2014-2020.
Trasa Średnicowa dla torunian
Dzięki środkom RPO starej perspektywy powstała też jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Toruniu, trasa średnicowa północna – zbudowano 5 kilometrów nowej drogi w wysokim standardzie, 450-metrową estakadę, przejazd pieszo-rowerowy pod nasypem oraz kładkę dla pieszych. Budowana etapami arteria, będąca jednym z głównych elementów szkieletowego układu drogowego miasta, po wybudowaniu wszystkich odcinków zbierze główny ruch w osi wschód-zachód. Na razie odciąża komunikacyjnie ścisłe centrum miasta łącząc Chełmińskie Przedmieścia i Osiedle Mokre oraz Chełmińskie i Mokre z Rubinkowem i Skarpą.
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
30 grudnia 2015 r.
Ostatnia aktualizacja: 4 stycznia 2016 r.