Ostatnie przygotowania do nowego przetargu kolejowego
W ramach przygotowań do przetargu, który wyłoni na najbliższe 9 lat operatorów regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich obsługujących linie w naszym regionie, samorząd województwa ogłosił konsultacje rynkowe, które pozwolą nam na weryfikację wstępnych założeń. Do konsultacji zaprosiliśmy wszystkie przedsiębiorstwa, które mają licencję na pasażerskie przewozy kolejowe w naszym kraju (ponad 30 podmiotów).
– Postępowanie przetargowe jest w tym przypadku przedsięwzięciem niezwykle złożonym – chodzi o 9-letnie kontrakty o łącznie blisko miliardowej wartości. Dlatego zdecydowaliśmy się na konsultacje, które powinny przynieść weryfikację wypracowanych przez nas założeń poprzez skonfrontowanie ich z realnymi możliwościami rynku – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Podczas poświęconej postępowaniu przetargowemu konferencji prasowej (18 maja) gospodarzowi województwa towarzyszyli odpowiadająca za transport członek zarządu województwa Aneta Jędrzejewska i Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Transportu, autor koncepcji przygotowywanej rewolucji w transporcie publicznym w Kujawsko-Pomorskiem, w tym podziału przetargu kolejowego na 10 szczegółowych pakietów, który, zdaniem ekspertów, powinien wymusić oczekiwane przez mieszkańców pozytywne zmiany w siatce połączeń.
- Konsultacje rynkowe w procedurze wyboru operatorów kolejowych
- Zobacz: Dziesięć pakietów w nowym przetargu kolejowym
Przygotowywany przetarg rozpoczyna nowy rozdział w budowaniu oferty w pasażerskich przewozach szynowych w naszym regionie. Zakładamy, że wybrany model podziału zamówienia – z dziesięcioma szczegółowo opisanymi pakietami – sprawi, iż samorządowe władze województwa będą mogły zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym, także jeśli chodzi o częstotliwość i godziny kursowania pociągów. Ponieważ takie są oczekiwania mieszkańców, chcemy w tym nowym rozdaniu zwiększyć liczbę połączeń (w tym przywrócić połączenia sprzed obecnych, związanych m.in. z epidemią, ograniczeń), zlikwidować zjawisko wykluczenia komunikacyjnego i białe plamy na regionalnej mapie publicznego transportu pasażerskiego. Zależy nam też, by lepiej sprofilowana siatka połączeń zachęciła do korzystania z kolei nowych pasażerów.
Online z uczestnikami spotkania połączyli się eksperci, którzy będą nas wspomagać podczas procesu konsultacyjnego, łącznie ze sformułowaniem wniosków i rekomendacji pokonsultacyjnych. Są to ekonomista transportu z Uniwersytetu Gdańskiego prof. Marcin Wołek, współpracujący z firmami kolejowymi i samorządami w całym kraju analityk transportu Stanisław Biega i specjalizujący się w prawie pomocy publicznej radca prawny Kamil Ciupak, autor publikacji naukowych z tej dziedziny.
W swoich wypowiedziach eksperci wskazali, że założony podział zamówienia przetargowego oraz to, że samorząd województwa bierze na siebie całkowitą odpowiedzialność za ryzyko przychodowe w zlecanych przewozach, jest właściwym punktem wyjścia do tego, by samorządowe władze województwa mogły zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym. Radca Ciupak podniósł, że województwo kujawsko-pomorskie jest krajowym prekursorem otwarcia rynkowego w dziedzinie pasażerskich przewozów kolejowych.
Nad przygotowaniem przetargu, który wyłoni operatorów regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich obsługujących linie w naszym regionie od 12 grudnia 2021 do 14 grudnia 2030, czuwa specjalny zespół powołany przez marszałka Piotra Całbeckiego, w którym zasiadają w nim m.in. radni województwa wszystkich opcji politycznych. Informacja o planowanym zamówieniu, z zapowiedzią założonego podziału na pakiety, pojawiła się 13 kwietnia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego.
Równocześnie przygotowywane są inne ważne zmiany w funkcjonowaniu publicznego transportu pasażerskiego – integracja transportu kolejowego i autobusowego oraz zintegrowany bilet komunikacji publicznej w całym regionie.
W najbliższym czasie samorząd województwa rozpocznie postępowanie, w trybie in-house lub przetargowym, wyłaniające operatorów połączeń autobusowych do kolejowych węzłów przesiadkowych, dowożących pasażerów z miejscowości położonych z dala od linii kolejowych. To dość innowacyjna formuła w dziedzinie organizacji transportu publicznego w Polsce.
Zintegrowany bilet powinien zostać wprowadzony najpóźniej za półtora roku. Prosty w obsłudze, ma zachęcać do korzystania w transportu publicznego i pozostawiania samochodów w domach.
Zobacz:
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
18 maja 2021 r.
Ostatnia aktualizacja: 20 maja 2021 r.