Nowa jezdnia i droga rowerowa pod Golubiem-Dobrzyniem
Trwa przebudowa 10-kilometrowego odcinka trasy nr 554 z Kowalewa Pomorskiego do Golubia-Dobrzynia. Nowa jezdnia będzie szersza i bardziej wytrzymała. Gmina Golub-Dobrzyń, korzystając z marszałkowskiego wsparcia, buduje również drogę rowerową z Ostrowitego do Krążna.
– Przebudowa drogi pomiędzy Kowalewem Pomorskim i Golubiem Dobrzyniem to jedno z kilku dużych zadań uruchomionych w ostatnich miesiącach na wojewódzkich trasach. Droga zostanie poszerzona i wzmocniona, poprawi się bezpieczeństwo użytkowników. Dzięki współpracy z samorządami lokalnymi w ostatnich latach przy trasie powstały liczne ciągi pieszo-rowerowe – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Gruntowny remont, który rozpoczął się w czerwcu, polega przede wszystkim na przebudowie nawierzchni na odcinku blisko 10 kilometrów. Poszerzamy ją do 6 metrów i wyposażymy w pobocza. Wykonana zostanie nowa podbudowa, na której pojawią się wzmacniająca siatka i nowe warstwy bitumiczne. Po przebudowie droga będzie wytrzymywała obciążenia do 10 ton na oś. Miejsca niebezpieczne zabezpieczamy barierami. W zakres zadania wchodzi też wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego, przebudowa istniejących zatok autobusowych, zjazdów oraz poprawa odwodnienia.
W ostatnich tygodniach sfrezowana została stara nawierzchnia. Na odcinku od Golubia-Dobrzynia do Poćwiardowa prowadzone są rozbiórki podbudowy drogi. Pojazdy jadące w kierunku Kowalewa Pomorskiego kierowane są na sąsiednią drogę wojewódzką nr 534. Ruch w kierunku Golubia-Dobrzynia odbywa się natomiast czynnym pasem remontowanej drogi.
Roboty budowlane prowadzi firma Trakcja PRKiI. Koszt realizacji zadania to 15,6 miliona złotych. Trasa będzie objęta 7-letnią gwarancją. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec tego roku.
Równocześnie przy ważnej trasie powstanie kolejny odcinek ciągu pieszo-rowerowego. Na zlecenie gminy Golub-Dobrzyń powstaje droga rowerowa biegnąca od Ostrowitego do Krążna. Część ścieżki budowana jest w pasie drogi wojewódzkiej. Ta inwestycja kosztuje 1,3 mln zł. Jest ona współfinansowana przez samorząd województwa ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. W poprzednich latach wzdłuż prawie całej drogi powstały inne ciągi pieszo-rowerowe, co pozwoliło odseparować ruch pieszych i rowerzystów od ruchu pojazdów. Te inwestycje realizowane były w oparciu o Drogową Inicjatywę Samorządową – partnerski program Urzędu Marszałkowskiego i samorządów lokalnych mający na celu poprawę bezpieczeństwa przy ważnych drogach.
Zarząd Dróg Wojewódzkich
6 sierpnia 2018 r.