Kujawsko-Pomorskie z tytułem Samorządowy Lider Edukacji
Przyszkolne obserwatoria astronomiczne, inwestycje w kujawsko-pomorskich ośrodkach szkolno-wychowawczych w Bydgoszczy i Toruniu oraz Kujawsko-Pomorska Szkoła Internetowa – to projekty realizowane przez samorząd województwa, docenione w ogólnopolskim konkursie „Samorządowy Lider Edukacji”. W gali wręczenia certyfikatów w Lublinie wziął udział członek zarządu województwa Sławomir Kopyść.
Na podstawie rekomendacji naukowców zasiadających w kapitule konkursu certyfikat „Samorządowy Lider Edukacji” przyznajemy województwu kujawsko-pomorskiemu, jako samorządowi, dla którego rozwój oświaty jest niezaprzeczalnie priorytetem, a inwestowanie w nowoczesną wiedzę stanowi obszar szczególnego zainteresowania i znaczących sukcesów samorządu – czytamy w recenzji komisji oceniającej działania samorządu województwa kujawsko-pomorskiego.
Program i konkurs „Samorządowy Lider Edukacji” organizowany od 2011 przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego oraz Agencję PRC służy promowaniu najlepszych w sferze oświatowej polskich samorządów oraz upowszechnianiu „dobrych praktyk” w zakresie edukacji. Certyfikaty otrzymują gminy, powiaty i samorządy województw, które przyczyniają się do upowszechniania najwyższych standardów w lokalnej polityce edukacyjnej oraz wdrażają nowoczesne i innowacyjne rozwiązania w dziedzinie zarządzania oświatą.
Inwestujemy w rozwój specjalistycznych placówek edukacyjnych
Wśród realizowanych przez Urząd Marszałkowski działań komisja konkursowa doceniła inwestycje realizowane w kujawsko-pomorskich ośrodkach szkolno-wychowawczych w Bydgoszczy i Toruniu.
We wrześniu odbyła się uroczystość wmurowania aktu erekcyjnego pod rozbudowę Kujawsko-Pomorskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Toruniu. Dzięki realizacji dwóch projektów, o łącznej wartości blisko 34 milionów złotych, placówka zyska nowoczesne warsztaty kształcenia zawodowego, pierwszy w regionie basen rehabilitacyjny z przeciwprądem i nowe przedszkole dla 26 maluchów w wieku 3-7 lat z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, niepełnosprawnościami sprzężonymi, autyzmem lub niepełnosprawnościami dotyczącymi wzroku i słuchu. W lutym odebrany został budynek przedszkola, a w kwietniu szkoły. Obecnie prace trwają w budynku internatu.
W listopadzie odbył się odbiór techniczny nowego budynku warsztatów praktycznej nauki zawodu naszego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. gen. Stanisława Maczka w Bydgoszczy. Wkrótce sale zostaną wyposażone w nowoczesne sprzęty. Po raz pierwszy w kraju osoby niesłyszące będą mogły kształcić się w zawodzie technik dentystyczny. Wartość inwestycji to ponad 11 milionów złotych.
W 2019 roku zakończyliśmy marszałkowski projekt „Mistrz zawodu w nowoczesnym warsztacie” w Kujawsko-Pomorskim Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. Louisa Braille’a w Bydgoszczy. W ramach projektu zmodernizowano dwanaście pracowni zawodowych i utworzono dwie nowe. Każda została wyposażona w specjalistyczny sprzęt, pomoce dydaktyczne i nowoczesne oprogramowanie. Wartość projektu to 3,8 miliona złotych. W ramach kolejnego przedsięwzięcia w specjalnie do tego celu zaadaptowanym budynku, przekazanym przez władze miasta, powstanie nowe przedszkole dla 21 dzieci z niepełnosprawnościami. Trwa kompletowanie pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia prac budowlanych.
Obserwatoria astronomiczne dla mieszkańców regionu
Zwrócono także uwagę na działalność sieci Astrobaz Kopernik. W ramach zrealizowanego przez Urząd Marszałkowski programu budowy sieci nowoczesnych ogólnodostępnych obserwatoriów astronomicznych w Kujawsko-Pomorskiem powstało w sumie 14 astrobaz. Do wszystkich trafiły instrumenty i pomoce dydaktyczne – teleskopy, cyfrowe stacje pogody, lornetki oraz fachowa literatura astronomiczna. W czerwcu nasze astrobazy zaprosiły na obserwację zaćmienia Słońca.
Marszałkowska e-Szkoła
Komisja doceniła uruchomioną w marcu ubiegłego roku Kujawsko-Pomorską Szkołę Internetową. Projekt był odpowiedzią marszałka Piotra Całbeckiego na niezbędne ze względów epidemicznych zamknięcie placówek oświatowych. E-lekcje szybko zyskały dużą popularność, zajęcia online obejrzało ponad 2,5 miliona osób. Zainteresowanie, z jakim spotkała się nasza e-Szkoła sprawiło, że postanowiliśmy kontynuować projekt w wakacje. Przez całe ubiegłe lato transmitowaliśmy ciekawe zajęcia o różnorodnej tematyce, rozwijające zainteresowania i poszerzające wiedzę o naszym regionie. Od nowego roku szkolnego zmieniliśmy formułę e-Szkoły – proponowaliśmy lekcje popołudniowe.
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
22 grudnia 2020 r.
Ostatnia aktualizacja: 12 lipca 2021 r.