Kujawsko-pomorskie obwodnice
W środę (29 lipca) w Urzędzie Marszałkowskim podpisano porozumienia, które pozwolą na rozpoczęcie prac nad dokumentacją niezbędną dla realizacji obwodnic Chełmży oraz Łysomic w powiecie toruńskim. Razem z tymi zadaniami samorząd województwa przygotowuje się do budowy łącznie 14 tego typu inwestycji w naszym regionie.
– W ramach zawiązanego dziś partnerstwa będziemy przyspieszali prace nad budową obwodnic w naszym regionie. Podpisane porozumienie w sprawie ominięcia Chełmży pozwoli na zbudowanie lepszej komunikacji między Bydgoszczą a Wąbrzeźnem i Brodnicą. Obwodnica szybko rozrastających się Łysomic usprawni natomiast przejazd mieszkańców wobec nasilającego się ruchu drogowego – powiedział marszałek Piotr Całbecki.
Samorząd województwa ma ambitne plany budowy 14 obwodnic miast i miejscowości w Kujawsko-Pomorskiem, które są obecnie na różnym etapie zaawansowania. Przygotowania prowadzimy w oparciu o współpracę z samorządami.
Planowane obwodnice Chełmży i Łysomic
Dziewięć kilometrów będzie liczyła trasa, która od północy ominie Chełmżę i zapewni miastu dobrą komunikację z innymi drogami. Dzięki temu samochody ciężarowe poruszające się drogą wojewódzką nr 551 ominą wąskie ulice centrum miasta. Przy inwestycji współpracują cztery samorządy (województwo kujawsko-pomorskie, powiat toruński, miasto Chełmża i gmina Chełmża), które równo podzielą między siebie koszty przygotowania niezbędnej dokumentacji.
Wspólnie z powiatem toruńskim i gminą Łysomice chcemy zbudować nowy układ komunikacyjny na północ od Torunia. Zgodnie z wstępnymi założeniami nowa trasa o długości 6 kilometrów ominie szybko rozrastające się Łysomice i Papowo Toruńskie w powiecie toruńskim. Przygotowanie dokumentacji zostanie sfinansowane w równym stopniu przez trzy zaangażowane samorządy.
Dokumentacje obu inwestycji mają powstać do końca 2023 roku. Podpisy pod porozumieniami określającymi zasady finansowania dokumentacji złożyli dziś (29 lipca) w Urzędzie Marszałkowski marszałek Piotr Całbecki, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, wicestarosta toruński Michał Ramlau, wójt gminy Łysomice Piotr Kowal oraz burmistrz Chełmży Jerzy Czerwiński. Podczas spotkania obecny był także radny sejmiku województwa Jacek Gajewski.
Lubraniec – tuż przed budową
Obwodnica w Lubrańcu (powiat włocławski) powstaje w trybie „zaprojektuj i wybuduj” w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270, po zachodniej stronie miasta. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i realizowana we współpracy z lokalnymi samorządami. Łączny koszt zadania to 48 mln złotych. Po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej wykonawca przystąpi do budowy. Prace projektowe mają zakończyć się do końca roku.
Powstają dokumentacje dla Tucholi i Więcborka
Od 2 lat gotowa jest koncepcja niezbędna do budowy obwodnicy Tucholi. Trasa o długości 10 kilometrów ma ominąć miasto od strony południowo-zachodniej i wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum, osiedla Rudzki Most oraz wsi Bladowo. Przebieg trasy uzgodniono podczas konsultacji społecznych. Prace nad dokumentacją nie mogą zostać zakończone, ponieważ od 2019 roku oczekujemy na postanowienia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który rozpatruje odwołanie jednego z mieszkańców.
Dokumentacja powstaje także dla obwodnicy Więcborka (powiat sępoleński). Nowa droga ominie od zachodu, zarówno miasto, jak i sąsiednią miejscowość Witunia. Wykonawca dokumentacji wystąpił z wnioskiem o wydanie przez gminę decyzji środowiskowej. Zakładamy, że gotową koncepcją dysponować będziemy na początku przyszłego roku.
Wspólnie z Brodnicą, Mogilnem i Lisewem
Współpracujemy z gminami Brodnicy, Mogilna i Lisewa (powiat chełmiński), które opracowały już dokumentacje niezbędne do budowy obwodnic. Wymagają one jednak aktualizacji, umożliwiającej pozyskanie dofinansowania unijnego lub krajowego. Po zakończeniu przygotowań możliwe będzie zlecenie prac budowlanych. Powstaną nowe odcinki dróg wojewódzkich omijające Brodnicę (od strony południowo-wschodniej), Mogilno (od strony południowo-wschodniej) i Lisewo (od strony północnej).
Umowy na dokumentacje dla Rypina, Golubia-Dobrzynia i Białych Błot
Dla kolejnych 3 planowanych obwodnic podpisaliśmy umowy związane z przygotowaniem koncepcji, które określają podział kosztów. Podpisano również umowę z wykonawcą projektu obwodnicy Rypina. W przygotowaniu są przetargi związane ze zleceniem koncepcji dla obwodnicy Golubia-Dobrzynia (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 534) oraz Białych Błot (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 223).
W planach obwodnice Radzynia Chełmińskiego, Trląga i Sępólna Krajeńskiego
Prowadzimy rozmowy z samorządami, które są zainteresowane wspólnym przygotowaniem inwestycji. Spotkania takie odbywają się w przypadku Radzynia Chełmińskiego (powiat grudziądzki). Razem z planowaną dalszą przebudową trasy wojewódzkiej nr 255 Pakość-Strzelno powstać ma obwodnica Trląga (powiat inowrocławski), która została zgłoszona przez samorząd województwa do zadań finansowanych z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych „Polskiego Ładu”. Obwodnice Tucholi, Brodnicy i Rypina zostały natomiast przedstawione w naborze wniosków o dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
W związku z pracami ogłoszonymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nad planowaną obwodnicą Sępólna Krajeńskiego chcemy zlecić opracowanie niezbędne do połączenia drogi wojewódzkiej nr 241 (od strony Więcborka) z planowanym obejściem miasta w ciągu drogi krajowej nr 25. Pozwoli to docelowo na wyprowadzenie całego tranzytu z Sępólna Krajeńskiego. Bez tego łącznika część samochodów ciężarowych poruszających się drogą nr 241 nadal musiałyby korzystać z ulic prowadzących przez centrum miasta.
Inwestycje zakończone
W okresie programowania środków unijnych z RPO na lata 2007-2013 powstało 7 obwodnic o łącznej długości około 21 kilometrów. Wartość tych inwestycji to ponad 200 mln złotych. W 2019 roku w ramach kolejnej unijnej perspektywy wraz ze zmodernizowaną drogą nr 240 powstała też obwodnica Płazowa w powiecie tucholskim.
Powstały obwodnice następujących miejscowości:
- Brodnica (I etap)
- Chełmno
- Janikowo (powiat inowrocławski)
- Mogilno (I etap)
- Mrocza (powiat nakielski)
- Nakło nad Notecią
- Pakość (powiat inowrocławski)
- Płazowo (powiat tucholski).
Ważne liczby:
- 220 mln złotych – to koszt zbudowanych 8 obwodnic
- 11,5 tony na oś – to maksymalna nośność nowych dróg
- 48 mln złotych – to koszt obwodnicy Lubrańca
- 7 lat – to długość gwarancji na powstające obwodnice.
Drogi wojewódzkie – duży plac budowy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego na przygotowanie i realizację zadań drogowych zabezpieczył środki o łącznej wartości 800 mln złotych, które zostaną wykorzystane na przeprowadzenie inwestycji do 2023 roku. Pozyskaliśmy też kolejne 200 mln złotych przeznaczony na modernizację infrastruktury drogowej w następnych trzech latach, co łącznie daje miliard złotych na poprawę jakości wojewódzkich tras. Z listą realizowanych obecnie zadań można zapoznać się na naszej stronie.
Zobacz też:
Zarząd Dróg Wojewódzkich
i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
29 lipca 2021 r.
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2021 r.