Fundusz filmowy: „11 minut” polskim kandydatem do Oscara
Najnowszy film Jerzego Skolimowskiego „11 minut”, zrealizowany z udziałem finansowym samorządu województwa kujawsko-pomorskiego, jest polskim kandydatem do Oscara (w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny). Powołana przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Komisja Oscarowa podjęła tę decyzję jednogłośnie. Kujawsko-Pomorskie promuje się w produkcjach filmowych i telewizyjnych wykorzystując środki pierwszego w historii regionalnego marszałkowskiego funduszu filmowego.
Prezentowane wcześniej w prestiżowym konkursie głównym festiwalu w Wenecji głośne już „11 minut” (premiera w kinach 23 października) zostało obsypane nagrodami na zakończonym w sobotę Festiwalu Filmowym w Gdyni. Jego twórcom przypadły nagroda specjalna jury, nagroda za najlepszą muzykę (Pawła Mykietyna) i montaż (dla Agnieszki Glińskiej).
Drugi spośród finansowanych z naszego funduszu filmowego obrazów fabularnych, „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy” Janusza Majewskiego, zdobył gdyńskie Srebrne Lwy, a grający w nim Wojciech Pszoniak odebrał główną nagrodę festiwalu za drugoplanową rolę męską.
21 i 22 września Żnin i okolice – m. in. rynek miasta z wieżą ratuszową, kolejka wąskotorowa, a także muzeum w Biskupinie i pałac w Lubostroniu – pojawiły się w ogólnopolskim paśmie TVP jako tło najnowszych odcinków chętnie oglądanego serialu „M jak miłość”, w finansowaniu którego także partycypowaliśmy. Beneficjentem wsparcia z naszego funduszu filmowego był w tym przypadku samorząd powiatu żnińskiego.
Kujawsko-pomorski fundusz filmowy to stworzone i finansowane przez samorząd województwa innowacyjne narzędzie kreatywnej promocji marek. Jako środek i mechanizm promocyjny wykorzystuje tak zwane lokowanie produktów. Dzięki niemu wspólnoty samorządowe naszego regionu, nasze firmy i organizacje pozarządowe promują się w filmach fabularnych, interesujących dokumentach, kultowych serialach i programach telewizyjnych. Łączna wartość wyasygnowanego dofinansowania to 3 miliony złotych. Wsparcie przekazaliśmy na 36 projektów, z których dziesięć to przedsięwzięcia promocyjne lokalnych samorządów, w ramach 23 promują się przedsiębiorstwa, jedno przygotowała pod własne potrzeby działająca we Włocławku organizacja pozarządowa, dwa dotyczą promocji regionu i są inicjatywą samorządu województwa. Wszystkie wsparte w ten sposób produkcje już powstały.
Z dofinasowaniem funduszu zrealizowano osiem filmów, w tym dwa pełnometrażowe obrazy fabularne („11 minut” i „Ekscentrycy”) oraz interesujące dokumenty (m. in. „Ziggy Dust” Ryszarda Kruka). Mamy też na koncie udział w finansowaniu 11 programów telewizyjnych (w tym odcinki „Nie ma jak Polska” z Kujawsko-Pomorskiem w roli głównej), a także dwóch seriali. Oprócz „żnińskich” odcinków „M jak miłość” z udziałem funduszu nakręcono dwa sezony popularnego serialu „Lekarze” z gwiazdami w obsadzie i Toruniem jako tłem akcji.
– Film i telewizja to bardzo nośne formy promocji. Z przekazem o naszym regionie, jego najpiękniejszych miejscach i potencjale naszych firm, trafiamy za ich pośrednictwem do naprawdę szerokiego spektrum odbiorców – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Czytaj też:
- Podsumowanie funduszu filmowego z udziałem marszałek Sejmu
- Informacja o wszystkich beneficjentach i ich projektach
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
21 września 2015 r.
Ostatnia aktualizacja: 23 września 2015 r.