Aktualności

Ulica Toruńska w Chełmnie po przebudowie, fot. Mikołaj Kuras
Ulica Toruńska w Chełmnie po przebudowie, fot. Mikołaj Kuras

Drogi wojewódzkie po przebudowie

Blisko 300 kilometrów zmodernizowanych i przebudowanych dróg, siedem nowych obwodnic miast oraz szereg przedsięwzięć poprawiających bezpieczeństwo podróżnych i pieszych – to bilans inwestycji na wojewódzkich drogach zrealizowanych w ostatnich latach dzięki środkom Urzędu Marszałkowskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Wartość inwestycji to ponad 700 milionów złotych.

 

– Od 2007 roku realizujemy ambitny plan modernizacji i przebudowy wojewódzkich tras. Priorytetem jest zapewnienie kierowcom sprawnego dojazdu do autostrady A1 oraz projektowanych tras szybkiego ruchu S5 i S10. Budując obwodnice w ciągu dróg wojewódzkich oraz zabiegając o realizację takich inwestycji w ciągach dróg krajowych staramy się także wyprowadzić uciążliwy dla mieszkańców tranzyt pojazdów z centrów miast – mówi marszałek Piotr Całbecki.

 

Jedną z pierwszych inwestycji współfinansowanych dzięki środkom z Unii Europejskiej jakie rozpoczęły się na Kujawach i Pomorzu, była przebudowa drogi wojewódzkiej nr 246 łączącej Łabiszyn, Szubin i Nakło. W tej części województwa ze środków naszego Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansowana została także modernizacja drogi wojewódzkiej nr 247 łączącej Szubin z Kcynią (powiat nakielski) oraz drogi wojewódzkiej nr 241 łączącej Kcynię, Nakło i Sępólno Krajeńskie.

 

W północnej części regionu modernizację przeszły trzy ważne drogi. Kluczowe znaczenie dla komunikacji miała przebudowa drogi wojewódzkiej nr 534 liczącej ponad 75 kilometrów, łączącej Grudziądz, Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Rypin. Modernizację przeszła też trasa nr 560 łącząca Brodnicę, Rypin i Sierpc na której powstało jedno z pierwszych rond turbinowych w regionie. Odnowiona została też droga nr 553 łącząca Toruń z Wybczem.

 

Mapa dróg

W 2013 roku zakończyła się przebudowa ciągu dróg nr 251 oraz nr 252 (Żnin – Inowrocław – Włocławek). To największy tego rodzaju projekt zrealizowany w regionie. Wartość zadania to 108 mln zł, a do przebudowy wytypowano blisko 63 kilometry trasy. W 2015 roku zadanie rozszerzono o odnowę odcina Barcin-Pturek w powiecie żnińskim.

 

Realizacja inwestycji wpłynęła na poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg. W ramach Drogowej Inicjatywy Samorządowej powstały kilometry nowych chodników oraz inne elementy infrastruktury wpływające na poprawę bezpieczeństwa. W ubiegłym roku zbudowano między innymi trzy nowe ronda, przebudowano mosty w Gródku (powiat świecki) i Brodnicy oraz wdrożono nowoczesny elektroniczny system ewidencji dróg usprawniający zarządzanie całą siecią. Gruntownie odnowiono też ważne ulice w centrum Chełmna (Toruńską) i Solca Kujawskiego (23 Stycznia).

 

Środki rozdysponowane przez samorząd województwa trafiły też na budowę obwodnic siedmiu miast w naszym regionie. Dzięki tym inwestycjom udało się już wyprowadzić część ruchu tranzytowego z Brodnicy, Chełmna, Janikowa, Mroczy, Nakła, Mogilna i Pakości.

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy,

 

28 stycznia 2016 r.

 

Najważniejsze modernizacje dróg wojewódzkich przy wsparciu RPO na lata 2007-13+2

 

Nr drogi

Odcinek

Długość odcinków

Dofinansowanie z RPO WK-P

Środki własne województwa

Koszt

modernizacji

223

Skrzyżowanie Białe Błota

0,2 km

1,0mln

0,2 mln

1,2mln

239

Gródek-Krąplewice

2,4 km

2,4 mln

0,5 mln

2,9 mln

241

Mrocza-Wiele

6,0 km

1,3 mln

7,2 mln

9,0 mln

239

Gródek (centrum)

1,7 km

4,1 mln

0,7 mln

4,8 mln

241

Kcynia-Nakło-Sępólno

23,1km

49,9mln

15,3mln

65,2mln

246

Szubin-Nakło

14,4km

10,3mln

10,3mln

20,5mln

246

Łabiszyn-Szubin

13,9km

14,9mln

2,6mln

21,5mln

247

Szubin – Kcynia

15,3km

29,7mln

5,2mln

35,0mln

249

Solec Kujawski

0,3km

1,3 mln

0,013 mln

1,4 mln

251/252

Żnin-Inowrocław-Włocławek

62,6km

70,2mln

37,7mln

109,0mln

251

Barcin-Pturek

5,0 km

7,9mln

0,08 mln

7,8mln

553

Toruń – Wybcz

14,6km

13,3mln

10,4mln

23,7mln

534

Grudziądz – Golub-Dobrzyń

48,4km

84,5mln

14,9mln

99,5mln

534

Golub-Dobrzyń-Rypin

15,1km

17,6mln

3,1mln

21,8mln

558

Wielgie

1,5 km

3,6 mln

0,7 mln

4,3 mln

560

Brodnica-Rypin-Sierpc

32,6km

41,3mln

7,3mln

48,6mln

241/266/

560

Ronda: Nakło, Sędzin, Wąbrzeźno

7,4 mln

1,3 mln

8,7mln

550

Chełmno-Unisław

2,4km

4,0mln

0,7mln

4,7mln

551

Strzyżawa-Wąbrzeźno

1,8km

1,7mln

0,4mln

2,1mln

551

Węgorzyn

0,4km

3,0mln

0,5mln

3,5mln

560

Most Brodnica

 

8,2 mln

 

0,083 mln

 

8,3 mln

239

Most Gródek

241

Most Więcbork

2,3 mln

0,4 mln

2,7mln

*

System ewidencji dróg

7,6 mln

2,5mln

10,1 mln

241,251

552

System preselekcji

1,8 mln

0,3 mln

2,2 mln

                                                                              Suma 261,7 km                                                Suma: 518,5 mln zł

 

 

Obwodnice w regionie wybudowane przy wsparciu RPO na lata 2007-13+2

 

Miasto

Nr drogi

Długość obejścia

Dofinansowanie z RPO WK-P

Koszt realizacji

Brodnica

560

2,5km

23,1 mln

49,7 mln

Chełmno

550

3,7km

7,1 mln

14,5 mln

Mogilno

254

5,0km

15,2 mln

30,6 mln

Mrocza

241

4,2km

9,3 mln

18,7 mln

Nakło

241

2,3km

32,0 mln

52,0 mln

Janikowo

2,6 km

6,7 mln

20,9 mln

Pakość

1,9km

3,4 mln

7,0 mln

                                                                              Suma 22,2 km                                                  Suma 193,4 mln

 

 

Droga wojewódzka nr 246 z Nakła do Szubina, fot. Andrzej GoińskiDroga wojewódzka nr 252, fot. Andrzej GoinskiDroga wojewódzka nr 534 z Grudziądza do Rypina, fot. Tymon MarkowskiMost w Brodnicy po remoncie, fot. ZDWObwodnica Mogilna, fot. Tymon MarkowskiObwodnica Nakła nad Notecią, fot. Tymon Markowski