Drogi wojewódzkie po przebudowie
Blisko 300 kilometrów zmodernizowanych i przebudowanych dróg, siedem nowych obwodnic miast oraz szereg przedsięwzięć poprawiających bezpieczeństwo podróżnych i pieszych – to bilans inwestycji na wojewódzkich drogach zrealizowanych w ostatnich latach dzięki środkom Urzędu Marszałkowskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Wartość inwestycji to ponad 700 milionów złotych.
– Od 2007 roku realizujemy ambitny plan modernizacji i przebudowy wojewódzkich tras. Priorytetem jest zapewnienie kierowcom sprawnego dojazdu do autostrady A1 oraz projektowanych tras szybkiego ruchu S5 i S10. Budując obwodnice w ciągu dróg wojewódzkich oraz zabiegając o realizację takich inwestycji w ciągach dróg krajowych staramy się także wyprowadzić uciążliwy dla mieszkańców tranzyt pojazdów z centrów miast – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Jedną z pierwszych inwestycji współfinansowanych dzięki środkom z Unii Europejskiej jakie rozpoczęły się na Kujawach i Pomorzu, była przebudowa drogi wojewódzkiej nr 246 łączącej Łabiszyn, Szubin i Nakło. W tej części województwa ze środków naszego Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansowana została także modernizacja drogi wojewódzkiej nr 247 łączącej Szubin z Kcynią (powiat nakielski) oraz drogi wojewódzkiej nr 241 łączącej Kcynię, Nakło i Sępólno Krajeńskie.
W północnej części regionu modernizację przeszły trzy ważne drogi. Kluczowe znaczenie dla komunikacji miała przebudowa drogi wojewódzkiej nr 534 liczącej ponad 75 kilometrów, łączącej Grudziądz, Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Rypin. Modernizację przeszła też trasa nr 560 łącząca Brodnicę, Rypin i Sierpc na której powstało jedno z pierwszych rond turbinowych w regionie. Odnowiona została też droga nr 553 łącząca Toruń z Wybczem.
W 2013 roku zakończyła się przebudowa ciągu dróg nr 251 oraz nr 252 (Żnin – Inowrocław – Włocławek). To największy tego rodzaju projekt zrealizowany w regionie. Wartość zadania to 108 mln zł, a do przebudowy wytypowano blisko 63 kilometry trasy. W 2015 roku zadanie rozszerzono o odnowę odcina Barcin-Pturek w powiecie żnińskim.
Realizacja inwestycji wpłynęła na poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg. W ramach Drogowej Inicjatywy Samorządowej powstały kilometry nowych chodników oraz inne elementy infrastruktury wpływające na poprawę bezpieczeństwa. W ubiegłym roku zbudowano między innymi trzy nowe ronda, przebudowano mosty w Gródku (powiat świecki) i Brodnicy oraz wdrożono nowoczesny elektroniczny system ewidencji dróg usprawniający zarządzanie całą siecią. Gruntownie odnowiono też ważne ulice w centrum Chełmna (Toruńską) i Solca Kujawskiego (23 Stycznia).
Środki rozdysponowane przez samorząd województwa trafiły też na budowę obwodnic siedmiu miast w naszym regionie. Dzięki tym inwestycjom udało się już wyprowadzić część ruchu tranzytowego z Brodnicy, Chełmna, Janikowa, Mroczy, Nakła, Mogilna i Pakości.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy,
28 stycznia 2016 r.
Najważniejsze modernizacje dróg wojewódzkich przy wsparciu RPO na lata 2007-13+2
Nr drogi |
Odcinek |
Długość odcinków |
Dofinansowanie z RPO WK-P |
Środki własne województwa |
Koszt modernizacji |
223 |
Skrzyżowanie Białe Błota |
0,2 km |
1,0mln |
0,2 mln |
1,2mln |
239 |
Gródek-Krąplewice |
2,4 km |
2,4 mln |
0,5 mln |
2,9 mln |
241 |
Mrocza-Wiele |
6,0 km |
1,3 mln |
7,2 mln |
9,0 mln |
239 |
Gródek (centrum) |
1,7 km |
4,1 mln |
0,7 mln |
4,8 mln |
241 |
Kcynia-Nakło-Sępólno |
23,1km |
49,9mln |
15,3mln |
65,2mln |
246 |
Szubin-Nakło |
14,4km |
10,3mln |
10,3mln |
20,5mln |
246 |
Łabiszyn-Szubin |
13,9km |
14,9mln |
2,6mln |
21,5mln |
247 |
Szubin – Kcynia |
15,3km |
29,7mln |
5,2mln |
35,0mln |
249 |
Solec Kujawski |
0,3km |
1,3 mln |
0,013 mln |
1,4 mln |
251/252 |
Żnin-Inowrocław-Włocławek |
62,6km |
70,2mln |
37,7mln |
109,0mln |
251 |
Barcin-Pturek |
5,0 km |
7,9mln |
0,08 mln |
7,8mln |
553 |
Toruń – Wybcz |
14,6km |
13,3mln |
10,4mln |
23,7mln |
534 |
Grudziądz – Golub-Dobrzyń |
48,4km |
84,5mln |
14,9mln |
99,5mln |
534 |
Golub-Dobrzyń-Rypin |
15,1km |
17,6mln |
3,1mln |
21,8mln |
558 |
Wielgie |
1,5 km |
3,6 mln |
0,7 mln |
4,3 mln |
560 |
Brodnica-Rypin-Sierpc |
32,6km |
41,3mln |
7,3mln |
48,6mln |
241/266/ 560 |
Ronda: Nakło, Sędzin, Wąbrzeźno |
— |
7,4 mln |
1,3 mln |
8,7mln |
550 |
Chełmno-Unisław |
2,4km |
4,0mln |
0,7mln |
4,7mln |
551 |
Strzyżawa-Wąbrzeźno |
1,8km |
1,7mln |
0,4mln |
2,1mln |
551 |
Węgorzyn |
0,4km |
3,0mln |
0,5mln |
3,5mln |
560 |
Most Brodnica |
—
|
8,2 mln
|
0,083 mln
|
8,3 mln |
239 |
Most Gródek |
||||
241 |
Most Więcbork |
— |
2,3 mln |
0,4 mln |
2,7mln |
* |
System ewidencji dróg |
— |
7,6 mln |
2,5mln |
10,1 mln |
241,251 552 |
System preselekcji |
— |
1,8 mln |
0,3 mln |
2,2 mln |
Suma 261,7 km Suma: 518,5 mln zł
Obwodnice w regionie wybudowane przy wsparciu RPO na lata 2007-13+2
Miasto |
Nr drogi |
Długość obejścia |
Dofinansowanie z RPO WK-P |
Koszt realizacji |
Brodnica |
560 |
2,5km |
23,1 mln |
49,7 mln |
Chełmno |
550 |
3,7km |
7,1 mln |
14,5 mln |
Mogilno |
254 |
5,0km |
15,2 mln |
30,6 mln |
Mrocza |
241 |
4,2km |
9,3 mln |
18,7 mln |
Nakło |
241 |
2,3km |
32,0 mln |
52,0 mln |
Janikowo |
— |
2,6 km |
6,7 mln |
20,9 mln |
Pakość |
— |
1,9km |
3,4 mln |
7,0 mln |
Suma 22,2 km Suma 193,4 mln