Ochrona mokradeł w naszych rękach
W związku ze Światowym Dniem Mokradeł obchodzonym co roku 2 lutego na pamiątkę podpisania Konwencji Ramsarskiej, Tucholski Park Krajobrazowy zaprosił szkoły średnie z Tucholi do wzięcia udziału w prelekcjach dotyczących ochrony torfowisk. Nasze zaproszenie spotkało się z szerokim zainteresowaniem. W dniach 22-23 lutego br. prelekcji pt. „Torfowiska – ostoje bioróżnorodności” wysłuchało 180 uczniów wraz z opiekunami. W naszych zajęciach wzięły udział klasy I, III, IV, a także klasa z rozszerzoną geografią z Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Tucholi, klasa III z Zespołu Szkół Licealnych i Agrotechnicznych im. Leona Janty-Połczyńskiego oraz klasa VIII ze Szkoły Podstawowej nr 3.
Uczestnicy dowiedzieli się, że na terenach podmokłych żyje około 40% wszystkich gatunków występujących na świecie oraz że w ciągu ostatnich 50 lat zniszczono ponad 30% mokradeł. Zanikają one trzy razy szybciej niż lasy. Przyczyniła się do tego m.in. gospodarka leśna i rolna, która traktowała mokradła, jako nieużytki. Dlatego były one masowo osuszane, aby można było na nich uprawiać rośliny. Tereny podmokłe pilnie potrzebują ochrony i rekultywacji, w związku z tym faktem tegoroczne hasło Światowego Dnia Mokradeł brzmiało: „Już czas na przywrócenie mokradeł”. Każdy z nas może przyczynić się do ochrony tych cennych ekosystemów, a wizualizacja graficzna kampanii ukazuje osobę aktywnie przywracającą mokradła poprzez proces nasadzania roślin. Rozchodzące się fale oznaczają rozprzestrzenianie się idei oraz dalekosiężny wpływ nawet najmniejszych decyzji. Wkładem w zachowanie mokradeł jest także edukacja i uświadamianie dzieci, młodzieży i dorosłych na temat ich roli.
Na zajęciach uczniowie poznali proces tworzenia się torfowisk, ich rodzaje, różnorodność organizmów zasiedlających te ekosystemy, rolę, sposoby ochrony, a także zapoznali się z torfowiskami występującymi w najbliższej okolicy. Ochotnicy wykonali doświadczenie pokazujące, że torf ma zdolność wchłaniania o wiele większej ilości wody niż gleba leśna. Pod mikroskopem mogli zobaczyć listek torfowca i zrozumieć przyczynę tego faktu – mchy z tego rodzaju posiadają dwa typy komórek – wodonośne i chlorofilowe. Komórki wodonośne są duże, puste w środku i mogą stanowić zbiorniki wody, dlatego torfowce i torf działają jak gąbka. Uczestnicy zajęć z zainteresowaniem obejrzeli terrarium z roślinami owadożernymi – rosiczką i muchołówką i poznali ich strategię polowania na owady. Obejrzeli pod binokularem budowę włosków rosiczki z kropelkami słodkiej cieczy na końcach, za pomocą których roślina wabi owady.
Tekst. B. Grzesiak
Fotografie: B. Grzesiak, D. Borzyszkowska