Obwodnica Lubrańca w 2022 roku
Lubraniec w powiecie włocławskim dołączy do grona miast posiadających obwodnice, dzięki którym uciążliwy dla mieszkańców tranzyt pojazdów został wyprowadzony poza centrum. W poniedziałek (5 października) w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się podpisanie umowy na realizację inwestycji. Wykonawcą wyłonionym w przetargu jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia. Koszt zadania to 48 milionów złotych.
– Obwodnice to najlepszy sposób na poprawę komunikacji i bezpieczeństwa w wielu miastach naszego województwa. Będzie to już dziewiąta obwodnica, która powstanie w regionie przy udziale środków Unii Europejskiej w ramach naszego Regionalnego Programu Operacyjnego – mówił marszałek województwa Piotr Całbecki.
– Bardzo się cieszę, że wykonawcą inwestycji będzie firma z naszego województwa i dzięki temu środki przeznaczone na to przedsięwzięcie pozostaną w regionie – podkreślał wicemarszałek Zbigniew Sosnowski.
W uroczystości podpisania umowy wzięli udział wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, członkowie zarządu województwa Aneta Jędrzejewska i Sławomir Kopyść, radny województwa Stanisław Pawlak, sekretarz powiatu włocławskiego Piotr Krygier, burmistrz Lubrańca Stanisław Budzyński oraz przewodniczący rady miasta Piotr Sławianowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy Przemysław Dąbrowski, prezes zarządu PBDI Paweł Średniawa i wiceprezes zarządu PBDI Marcin Szerszeń.
Obwodnica wybudowana zostanie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270, po zachodniej stronie miejscowości. Początek trasy o długości około 5 kilometrów znajdzie się przed wjazdem do Lubrańca od strony Brześcia Kujawskiego. Prowadzić będzie w pobliżu miejscowości Lubraniec-Parcele i Kolonie Piaski. Nad rzeką Zgłowiączka powstanie nowy most, a w miejscowości Borek obwodnica połączy się z istniejącą trasą nr 270. Zaplanowano budowę dwóch rond – pierwsze powstanie na wjeździe na obwodnicę od strony Brześcia, drugie w miejscowości Borek, na połączeniu istniejącej drogi wojewódzkiej z trasami gminnymi w kierunku miejscowości Zgłowiączka i Marysin. Na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi pojawią wydzielone pasy m.in. do skrętu w lewo.
Trasa otrzyma parametry techniczne drogi o nośności do 11,5 ton na oś. Jezdnia będzie miała szerokość 8 metrów (wraz z opaskami), zaplanowano także pobocza o szerokości 1,5 metra. Obwodnica objęta zostanie 7-letnią gwarancją. Inwestycja będzie realizowana w trybie „Zaprojektuj i wybuduj”. Zakończenie prac planowane jest do końca roku 2022.
Jesienią 2018 roku w Urzędzie Marszałkowskim przedstawiciele samorządu województwa, powiatu włocławskiego i gminy Lubraniec podpisali porozumienie o wspólnym finansowaniu inwestycji. Gmina Lubraniec zobowiązała się do pokrycia 60 procent kosztów związanych z koniecznością wykupienia gruntów niezbędnych do realizacji zadania i – podobnie jak powiat włocławski – nieodpłatnego przekazania gruntów inwestorowi (więcej).
Równocześnie trwają przygotowania do uruchomienia kolejnych zadań związanych z gruntownym remontem drogi wojewódzkiej nr 270. Trwają przygotowania do przebudowy 7-kilometrowego odcinka pomiędzy Lubrańcem a Brześciem Kujawskim w ciągu tej trasy. W powiecie włocławskim trwa także remont drogi wojewódzkiej nr 269 na odcinku Chotel–Błenna (więcej).
Obwodnica Lubrańca w liczbach
- Długość – 5,27 km
- Szerokość jezdni – 8 m z opaskami bitumicznymi
- Szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m
- Nośność nawierzchni – 115kN/oś
- Długość mostu na Zgłowiączce – ok 139 m.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy
oraz Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
5 października 2020 r.
Ostatnia aktualizacja: 7 października 2020 r.