Integracja, astronomia – i sukcesy
Rozmowa z Grzegorzem Sobczakiem, dyrektorem Zespołu Szkół i Placówek im. Władysława Łokietka w Radziejowie
Szkoła którą Pan kieruje to funkcjonujące w jednym organizmie liceum i gimnazjum oraz ośrodek szkolno-wychowawczy dla niepełnosprawnych intelektualnie. Jak radzicie sobie z integracją?
Integracja to jeden z pozytywnych aspektów takiej struktury naszego zespołu szkół. Nie musimy tworzyć programów na rzecz integracji. Codzienna praca, wiele wspólnych przedsięwzięć i [osobiste] kontakty uczniów są najlepszym sposobem na zrozumienie potrzeb słabszych.
Najstarszą [naszą] szkołą jest funkcjonujące od 1938 Liceum Ogólnokształcące. Publiczne Gimnazjum Powiatowe rozpoczęło działalność w 2000 roku, a rok później, po adaptacji budynku internatu, powołany został Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. (…) Cieszymy się z wyników, osiągnięć naukowych, artystycznych i sportowych najzdolniejszych uczniów liceum i gimnazjum.
Wiele satysfakcji daje nam praca z niepełnosprawnymi uczniami. Tu kryteria sukcesu są zupełnie inne, największe odnotowujemy w sporcie – w zawodach na szczeblu lokalnym, ale też ogólnopolskim i międzynarodowym. W ubiegłym roku nasza uczennica zdobyła brązowy medal w piłce nożnej na XIV Światowych Letnich Igrzyskach Olimpiad Specjalnych w Los Angeles.
Grzegorz Sobczak, fot. Mikołaj Kuras
Od 2011 roku działa u was przyszkolne miniobserwatorium astronomiczne, czyli astrobaza. Co to w szkole zmieniło?
Astrobaza stała się aktywnym centrum „naukowym”, gównie astronomicznym, w naszym lokalnym środowisku. Mamy wyraźny wzrost zainteresowania astronomią wśród młodzieży szkolnej, poparty wysoką frekwencją na zajęciach oraz licznymi osiągnięciami w konkursach astronomicznych, fizycznych i fotograficznych. Astrobaza daje możliwość rozwijania pasji [naukowych także] w godzinach wieczornych, dotychczas słabo [u nas] zagospodarowanych przez placówki oświatowe.
[Astronomia stała się też ważna] dla uczniów innych szkół powiatu [radziejowskiego], co potwierdzają licznie grupy [na zajęciach w astrobazie] oraz sukcesy w konkursach [astronomicznych]. Także lokalna społeczność chętnie bierze udział w proponowanych przez astrobazę akcjach obserwacyjnych.
Wszystko to jest ważnym elementem promocji naszej szkoły i powiatu wśród sympatyków i gości, w tym gości zagranicznych. Na gruncie astronomii współpracujemy z kilkoma ośrodkami naukowymi, między innymi z Centrum Astronomii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Instytutem Astronomii Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Grzegorz Sobczak, fot. Mikołaj Kuras
Pomówmy o sukcesach. Które uznaje pan za najcenniejsze?
Najcenniejsze są (…) zaangażowanie uczniów, ich rozwój, pasje naukowe. Dzięki zajęciom w astrobazie nie tylko uczniowie naszej szkoły mają możliwość przygotowywania się do konkursów związanych z fizyką i astronomią.
W latach 2012-2015 nasi gimnazjaliści Andrzej Kieler, Krzysztof Lisiecki i Martyna Magier uzyskali tytuł laureatów wojewódzkiego konkursu z fizyki i astronomii oraz konkursu przedmiotowego z fizyki. W roku szkolnym 2013/2014 Martyna Magier, Marcel Muszyński i Kacper Stefański zostali laureatami wojewódzkiego konkursu astronomicznego przeprowadzonego w ramach projektu „Kujawsko–Pomorskie regionem astronomicznym”, nagrodą był wyjazd do Chorwacji. W roku szkolnym 2014/2015 w wojewódzkim konkursie astronomicznym w ramach projektu „Odkrywamy planety” tytuły laureatów uzyskali Adam Chrzanowski, Magdalena Kuna i Krzysztof Lisiecki, nagrodą był pięciodniowy wyjazd edukacyjny do Niemiec. (…)
Duży sukces odniósł w 2015 roku nasz licealista Krzysztof Lisiecki, plasując się wśród laureatów Ogólnopolskiego Młodzieżowego Seminarium Astronomicznego im. prof. Roberta Głębockiego w Grudziądzu.
Mamy też na koncie sukcesy w dziedzinie fotografii astronomicznej. Sandra Juszczyńska i Krzysztof Lisecki dobrze wypadli w wojewódzkim konkursie „Niebo nad astrobazą”. Krzysztof Lisiecki, który wykonał mozaikę dziewiętnastu zdjęć przedstawiającą kolejne etapy zaćmienia Księżyca z września 2015, umieścił jedno z nich w wydawanym przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne miesięczniku „Urania – Postępy Astronomii”.
Jak z kilkuletniej perspektywy ocenia pan marszałkowski wojewódzki program Astrobaza Kopernik?
Proponowane przez Urząd Marszałkowski projekty edukacyjne, konkursy i przedsięwzięcia promujące astronomię aktywizują młodzież, która rozwija zainteresowania i zdobywa cenne nagrody, w tym bardzo ciekawe wyjazdy zagraniczne. Pomagają też szkołom i samorządom lokalnym odpowiedzialnym za funkcjonowanie astrobaz.
Uważam, że warto kontynuować te działania. Szczególnie cieszą nas te, których efektem jest doposażenie naszych obserwatoriów. W pracy z większymi grupami uczniów i miłośników astronomii posiadanie dobrze wyposażonej bazy jest bezcenne, a my często takie akcje prowadzimy. Swoją wagę mają także materiały promocyjne i informacyjne oraz gadżety reklamowe.
Myślę, że dla dobra projektu warto rozwijać współpracę między astrobazami.
13 maja 2016 r.