Budują markę regionu
Pasjonaci przyrody, ambasadorzy lokalnej historii i tradycji, działający na rzecz popularyzacji krajoznawstwa i rozwoju gospodarki turystycznej Kujaw i Pomorza to tegoroczni laureaci marszałkowskiego konkursu „Odkrywca”. Wiedzą, jak promować nasz region w kraju i za granicą, jak zainteresować ofertą turystyczną mieszkańców i gości odwiedzających województwo.
– Kujawsko-Pomorskie pełne jest miejsc, które potrafią zainteresować i zachwycić koneserów sztuki, pasjonatów historii i przyrody, a także zapalonych piechurów. Każdego roku wyróżniamy tych, którzy dostrzegają bogactwo regionu, promują nasze województwo i przyczyniają się do wzrostu jego atrakcyjności turystycznej. Tegorocznym laureatom gratuluję ciekawych projektów i dziękuję za ich zaangażowanie i pracę – mówi marszałek Piotr Całbecki.
W konkursie nagradzamy osoby, zespoły, instytucje, stowarzyszenia, samorządy oraz przedsiębiorców, którzy przyczyniają się do budowania wizerunku marki turystycznej województwa w kraju i za granicą oraz rozwoju turystyki i gospodarki turystycznej w regionie.
W ramach tegorocznej, trzynastej już edycji konkursu przyznaliśmy wyróżnienia w trzech kategoriach:
- działalność na rzecz rozwoju turystyki i popularyzacji krajoznawstwa:
- osoba,
- instytucja,
- przedsięwzięcie biznesowe,
- promocja w mediach społecznościowych.
Po raz pierwszy przyznaliśmy dwa wyróżnienia specjalne za kreatywność w turystyce w czasie trwającej pandemii.
Wyróżnionym w kategorii „działalność na rzecz rozwoju turystyki i popularyzacji krajoznawstwa” został Lech Wojciech Krajewski, od 59 lat członek Oddziału Kujawskiego Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego we Włocławku, od 26 lat jego prezes, organizator i pomysłodawca odbywającego się od 34 lat Ogólnopolskiego Spływu Kajakowego rzeką Zgłowiączką, a także inicjator setek rajdów pieszych, zlotów, spływów i spotkań, organizator konkursów turystycznych.
Za działalność na rzecz rozwoju turystyki i popularyzacji krajoznawstwa wyróżniliśmy również powiat świecki. Pod koniec ubiegłego roku samorząd wydał przewodnik „Ruszaj w Powiat Świecki. Twój przewodnik na 10 udanych dni w Powiecie Świeckim”. Na 110 stronach wydawnictwa czytelnicy znajdą 16 wywiadów z pasjonatami mieszkającymi w powiecie, przydatne adresy wartych odwiedzenia punktów gastronomicznych i miejsc wypoczynku. W odkrywaniu południowego Kociewia, wschodniej części Borów Tucholskich, Doliny Dolnej Wisły i Wdeckiego Parku Krajobrazowego pomogą gotowe plany i trasy zwiedzania, mapy, praktyczne wskazówki i aż 260 kolorowych zdjęć. Przewodnik powstał dzięki współpracy z Kasią i Maćkiem Marczewskimi, autorami bloga „Ruszaj w drogę!”.
W kategorii „przedsięwzięcie biznesowe” wyróżniliśmy Cukrownię Żnin Park Industrialny. To już trzynasty hotel spółki Arche, rodzinnej firmy prowadzącej działalność developerską od 1991 roku. Powstające hotele wyróżnia unikalny wygląd i historia. Zazwyczaj są to obiekty zabytkowe, na które nikt wcześniej nie miał pomysłu. W zaadaptowanej na hotel dawnej cukrowni zachowano naturalną cegłę i elementy murów. Klimat tworzą części dawnych maszyn, wiszące na ścianach oryginalne worki z cukrem i przestronne okna. W głównym budynku produkcyjnym ulokowano pokoje dla gości, w dawnej wirowni utworzono kręgielnię, a w parowozowni powstał minibrowar, gdzie warzone są trzy gatunki lokalnego piwa. Pomieszczenie po byłej elektrowni zasilającej fabrykę zaadaptowano na restaurację z kuchnią staropolską serwowaną w nowoczesnym wydaniu. W obiektach cukrowni znalazło się także miejsce na salę kinową dla stu widzów. Dzięki inwestycji stara fabryka odzyskała dawny blask i stała się wartym odwiedzenia miejscem w regionie.
Skuteczna promocja w mediach społecznościowych to niełatwe zadanie, z którym radzą sobie nieliczni. Zalicza się do nich Dom Legend Toruński, któremu przyznaliśmy wyróżnienie w tej kategorii. Na prowadzonym przez instytucję profilu na portalu społecznościowym Facebook znajdziemy nie tylko informacje o usługach, ale też nawiązania do historii i dziedzictwa miasta. Dom Legend Toruńskich, będący połączeniem interaktywnego muzeum i teatru, promuje nie tylko swoją placówkę, ale też zaprasza turystów do poznania wielu innych atrakcji Torunia. Oferuje spotkania z legendami dla dzieci i dorosłych, zwiedzanie miasta z przewodnikiem, gry miejskie oraz warsztaty edukacyjne. Profil cieszy się dużą popularnością, ma ponad 4 tysiące polubień i taką samą liczbę stałych obserwatorów.
Turystyka jest jedną z branż, które najbardziej odczuły skutki epidemii Covid-19. Tych, którzy wykazali szczególną kreatywność w działaniach promujących turystykę w naszym województwie nagrodziliśmy specjalnymi wyróżnieniami w konkursie. Przyznano je Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej i Lokalnej Organizacji Turystycznej Toruń.
Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna zorganizowała trzy akcje promocyjne zasługujące na uznanie. Jedną z nich był PoMocny Koszyk Wielkanocny, platforma zakupowa, na której w okresie świąt lokalni przedsiębiorcy mogli oferować swoje produkty, m.in. mięsa, wędliny, przetwory, ciasta i ciastka, ręcznie wykonane dekoracje i naturalne mydełka. Kolejne przedsięwzięcie pod nazwą „Jak blisko, jak fajnie!” związane było z promocją regionu i miejsc atrakcyjnych turystycznie skierowaną do mieszkańców Kujawsko-Pomorskiego i turystów, którzy ze względu na epidemię zrezygnowali z zagranicznych wycieczek. Na stronie kujawsko-pomorskie.travel oferowano sto różnych atrakcji i noclegów. Inna niż zwykle była też tegoroczna, wakacyjna kampania Paszportu Turystycznego promowana pod nazwą „Paszport do Natury”. K-POT zachęcał do wypoczynku na łonie natury. Przygotował bezpłatną aplikację na telefon z ofertą tras wiodących do miejsc atrakcyjnych pod względem walorów przyrodniczych.
Toruński Bon Turystyczny to wyróżniona w konkursie inicjatywa Lokalnej Organizacji Turystycznej Toruń, realizowana wspólnie z magistratem. Akcja polegała na sprzedaży mieszkańcom regionu i turystom bonów promocyjnych m.in. na usługi hotelarskie i gastronomiczne, zwiedzanie miasta z przewodnikiem, udział w imprezach i zorganizowanych wycieczkach.
Departament Sportu i Turystyki
oraz Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
20 listopada 2020 r.