Aktualności

Nasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Nasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

Wisła – ekonomia, ekologia, nasza szansa

– Żegluga śródlądowa to obecnie najbardziej przyjazny środowisku model transportu towarów. Liczymy, że Wisła stanie się arterią komunikacyjną, ale żeby tak się stało potrzebne są inwestycje, na które liczymy – powiedział marszałek Piotr Całbecki podczas konferencji prasowej (8 kwietnia) na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, na którym rozładowywano właśnie załadowaną w Gdańsku barkę z komponentami do produkcji dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Organizatorem pilotażowego wiślanego rejsu komercyjnego, który zakończył się w 9 kwietnia w gdańskim porcie, był samorząd województwa.

 

Nasza barka, załadowana 6 kwietnia w Gdańsku 150 tonami komponentów do produkcji dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych (TZMO), dopłynęła do Chełmna 7 kwietnia późnym popołudniem. Na tamtejszym nabrzeżu czekały już na nią tiry, którymi ładunek trafił do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki miał miejsce 8 kwietnia, a 9 kwietnia, krótko po południu, z Chełmna do Gdańska popłynęły Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat.

 

– Ideą przedsięwzięcia jest promocja żeglugi śródlądowej. Jednostki pływające transportują towary trzy i pół razy taniej niż ciężarówki, nie powodują też korków i zagrożenia komunikacyjnego. Silniki tych jednostek spełniają wyśrubowane normy ekologiczne. W postaci Wisły mamy naturalną autostradę, której nie musimy budować za ogromne pieniądze – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami gospodarz województwa, który był pomysłodawcą i inicjatorem rejsu. Dodał, że dla naszego regionu położenie na skrzyżowanie dróg wodnych to handicap, bo wiele firm lokuje się w tego typu dogodnych logistycznie miejscach.

 

– Ten pilotaż jest dla nas ważny, bo my jako miasto chcemy się rozwijać między innymi w oparciu o logistykę. Będziemy wspierali tę inicjatywę wspólnie z władzami województwa – podkreślił burmistrz Chełmna Artur Mikiewicz.

 

– Wspieramy każdą inicjatywę, która przyczynia się do tego, żeby potencjał, w aspekcie ekonomicznym i środowiskowym, polskich rzek mógł zostać lepiej wykorzystany. Nasze inwestycje są nie tylko po to, żeby turystycznie z nich korzystać, ale też gospodarczo. Są to miejsca pracy dla polskich firm, dla polskich pracowników. Ten rejs pokazuje namacalnie, że jest popyt i zainteresowanie, by wykorzystywać polskie rzeki również gospodarczo – stwierdził gość konferencji, dyrektor Marcin Białek z odpowiedzialnego za krajową gospodarkę wodną Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

 

Przedsięwzięcie miało również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki przepłynęła do Chełmna łódź gdańskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Związane z rejsem doświadczenie pozwoli też na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.

 

W konferencji prasowej na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie uczestniczyli też przewodnicząca sejmiku województwa Elżbieta Piniewska, wicemarszałek województwa Zbigniew Ostrowski, radni województwa Jacek Chmarzyński, Michał Czepek, Katarzyna Lubańska i Tadeusz Pogoda oraz prof. Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, a także kapitan barki Rafał Błocki, dyrektor Wojciech Fietkiewicz z TZMO i Grzegorz Jagusiak z firmy VAN Cargo, która była operatorem rejsu.

 

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz – Solec Kujawski.

 

Transport śródlądowy w liczbach

  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

 

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

8 kwietnia 2021 r.

Ostatnia aktualizacja: 12 kwietnia 2021 r.

 

Konferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPKonferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPKonferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPKonferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPKonferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPKonferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPKonferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPKonferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPKonferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPKonferencja prasowa na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

 

 

 

Barka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPBarka z transportem zacumowała w Chełmnie, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

 

 

 

Nasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPNasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPNasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPNasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPNasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPNasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPNasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPNasza barka na wysokości Nowego w pow. świeckim, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPGrudziądz, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPGrudziądz, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPGrudziądz, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPGrudziądz, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPGrudziądz, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPGrudziądz, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPGrudziądz, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPMiędzy Świeciem a Chełmnem, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP.Między Świeciem a Chełmnem, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP.Między Świeciem a Chełmnem, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP.Między Świeciem a Chełmnem, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP.Między Świeciem a Chełmnem, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP.Między Świeciem a Chełmnem, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP.

 

 

 

Przed załadunkiem w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPPrzed załadunkiem w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPPrzed załadunkiem w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPPrzed załadunkiem w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPPrzed załadunkiem w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPPrzed załadunkiem w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPPrzed załadunkiem w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPPrzed załadunkiem w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPZaładunek w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPZaładunek w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPZaładunek w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPZaładunek w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPZaładunek w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPZaładunek w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPZaładunek w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPZaładunek w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPZaładunek w porcie gdańskim, fot. Andrzej Goiński/UMWKPBarka i pchacz na Martwej Wiśle i śluzie w Przegalinie, fot. Andrzej Goiński/UMWKPBarka i pchacz na Martwej Wiśle i śluzie w Przegalinie, fot. Andrzej Goiński/UMWKPBarka i pchacz na Martwej Wiśle i śluzie w Przegalinie, fot. Andrzej Goiński/UMWKPBarka i pchacz na Martwej Wiśle i śluzie w Przegalinie, fot. Andrzej Goiński/UMWKPBarka i pchacz na Martwej Wiśle i śluzie w Przegalinie, fot. Andrzej Goiński/UMWKPBarka i pchacz na Martwej Wiśle i śluzie w Przegalinie, fot. Andrzej Goiński/UMWKP