Terminal multimodalny będzie impulsem dla gospodarki
Samorządowe władze województwa od czterech lat prowadzą działania zmierzające do utworzenia w naszym regionie platformy multimodalnej, czyli przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżują się i uzupełniają różne systemy przewożenia towarów. Chcemy, by nasza platforma, zapisana już w krajowych dokumentach planistycznych dotyczących gospodarowania wodami, opierała się między innymi na wodnej komunikacji śródlądowej.
Platforma multimodalna to ogólnodostępny terminal przeładunkowy – na przykład drogowo-kolejowy, kolejowo-morski, śródlądowo-drogowy, etc. – świadczący też zazwyczaj usługi magazynowania, w którym dokonuje się przeniesienia towarów z jednego środka transportu na inny.
– Chcemy, by nasz terminal multimodalny opierał się przede wszystkim na Wiśle i śródlądowym transporcie wodnym, a także transporcie drogowym i kolejowym. To w dużej mierze determinuje lokalizację takiego obiektu, która zostanie wyznaczona z uwzględnieniem obiektywnych uwarunkowań hydrologicznych, geotechnicznych i środowiskowych oraz możliwości włączenia w istniejące sieci transportowe. Zakładamy, że to właśnie w naszym centralnie w kraju położonym województwie z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego można zbudować rzeczny port przeładunkowy, dobrze skomunikowany z siecią drogową i kolejową – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Starania rozpoczęliśmy jeszcze w 2011 roku, przygotowaliśmy dokumenty na ten temat dla ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury, marszałek Całbecki rozmawiał na ten temat w Brukseli. Uczestniczymy w pracach nad strategicznymi państwowymi dokumentami dotyczącymi dróg wodnych, jesteśmy członkiem międzywojewódzkich porozumień na rzecz rewitalizacji międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40, przygotowujemy się też do przystąpienia do międzynarodowego projektu EMMA, dotyczącego transportu śródlądowego związanego z obsługą bałtyckich portów morskich. Efektem tego zaangażowania jest zapisanie naszej platformy w Master Planie dla dorzecza Wisły oraz w projektach krajowego Planu Gospodarowania Wodami (obecnie w fazie legislacyjnej).
Ideę powstania platformy multimodalnej w obszarze aglomeracji bydgosko-toruńskiej od początku wspiera prof. Zygmunt Babiński z Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych Instytutu Geografii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Wstępne sondażowe rozmowy, które przeprowadziliśmy jeszcze w ubiegłym roku z przedstawicielami władz Bydgoszczy i gminy Solec Kujawski oraz zarządów Portu Gdańsk, terminalu kontenerowego DCT Gdańsk i spółek PKP, napawają optymizmem. Wśród kujawsko-pomorskich firm z którymi podejmujemy nową turę spotkań są między innymi Żegluga Bydgoska, Anwil, Tele-Fonika Kable Zakład Bydgoszcz, Mondi Świecie i Makrum.
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
16 lutego 2015 r.