
Szybsza podróż między regionami
Setka marszałkowskich regionalnych pociągów pasażerskich przejeżdża codziennie między stacjami kolejowymi Toruń Miasto i Toruń Wschodni. Za dwa lata, w ramach modernizacji linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód – Skandawa, ten newralgiczny toruński odcinek regionalnej sieci dróg żelaznych zostanie wyremontowany. O zakresie modernizacji infrastruktury kolejowej i drogowej oraz organizacji połączeń kolejowych mówili podczas konferencji prasowej podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak, marszałek Piotr Całbecki i prezydent Torunia Paweł Gulewski.
Nadszedł bardzo dobry czas dla dużych inwestycji w infrastrukturę kolejową w Kujawsko-Pomorskiem. Zawansowane jest przygotowanie do największej – modernizacji linii kolejowej nr 201 (historycznej magistrali węglowej) łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem przez Kościerzynę, która jest warta 4,3 miliarda złotych.
– Ponad 5 miliardów złotych zostaje zainwestowane w kujawsko–pomorskie tory. Odczujemy to wszyscy – ocenił marszałek Piotr Całbecki. – Inwestycje pozwolą na komfortowe i bezpieczne korzystanie z naszych regionalnych połączeń kolejowych, a także szybszą podróż do sąsiednich województw.
Pół miliarda dofinansowania
Ministerstwo Infrastruktury, które jest organizatorem krajowych kolejowych przewozów pasażerskich, na trasie z Poznania do Olsztyna planuje zwiększyć liczbę pociągów do siedmiu par i skrócić czas podróży między tymi miastami. Poprawa komfortu podróży i zwiększenie liczby kursów będą możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę.
W ramach projektu kolejnego etapu BiT City II spółka kolejowa zmodernizuje odcinek na linii 353 od stacji Toruń Miasto do stacji Toruń Wschodni (powstanie drugi tor pod pl. Pokoju Toruńskiego), przebuduje perony na tych stacjach i dokona remontu mostu kolejowego, wzdłuż którego powstanie kładka dla pieszych i rowerzystów. Po stronie samorządu Torunia zakres prac obejmie rozbiórkę i budowę kładki łączącej ulice Chrobrego i Sobieskiego oraz budowę ul. Sowińskiego.
Łączna wartość realizowanych przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe i samorząd miejski Torunia inwestycji wyniesie 686 milionów złotych, a unijne dofinansowanie przedsięwzięcia to 551 milionów złotych. Spółka kolejowa ogłosi przetarg jesienią tego roku, a zakończenie realizacji projektu planowane jest na 2028 rok.
W ramach odrębnego porozumienia między samorządem Torunia a spółką PKP PLK zostanie wykonane m.in. bezpieczne dojście do przystanku Toruń Katarzynka.
Kolejowy boom inwestycyjny
Zapowiedziany remont linii kolejowej nr 353 nie jest jedynym na terenie naszego regionu. Województwo kujawsko-pomorskie czeka boom inwestycyjny w transporcie kolejowym. Planowana jest również modernizacja linii kolejowej nr 201 (historycznej magistrali węglowej) łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem przez Kościerzynę, która będzie jedną z największych w Kujawsko-Pomorskiem. Stan realizacji wartego 4,3 miliarda złotych przedsięwzięcia jest bardzo zaawansowany. Kończy się proces wyłaniania wykonawcy dla modernizacji stacji Maksymilianowo. PKP PLK ogłosiły przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin, a jeszcze w tym roku ogłoszą przetarg na odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska.
Modernizacja magistrali węglowej:
- 1,8 miliarda złotych stacja Maksymilianowo
- 1,3 miliarda złotych Wierzchucin – Lipowa Tucholska
- 1,2 miliarda złotych Maksymilianowo – Wierzchucin
Po modernizacji ciągi na tej linii pojadą z prędkością do 160 km/h po dwóch zelektryfikowanych torach, a podróżni skorzystają z wygodniejszych i dostępniejszych stacji oraz przystanków. Zakończenie prac planowane jest w 2029 r.
Dzięki współpracy samorządu województwa, który jest organizatorem kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, z PKP PLK zmienia się również siatka połączeń regionalnych. W tym roku na kolejową mapę Polski wracają połączenia do Ciechocinka, a w grudniu 2026 roku do Rypina i Wierzchucina. Powrót pociągów poprzedza remont infrastruktury kolejowej.
Zobacz:
- Ciechocinek wraca na kolejową mapę Polski!
- Remont linii kolejowej do Ciechocinka
- Pod ciechocińskie tężnie z Polregio
- Powrót kolei do Rypina i Wierzchucina
- Do Rypina i Brodnicy z Arrivą
- Nowoczesnymi pociągami do Wierzchucina i Rypina
Unowocześniliśmy kolej z BiT City
Gospodarz województwa na spotkaniu z przedstawicielami mediów przypomniał, że projekt BiT City II jest kontynuacją wcześniejszego przedsięwzięcia BiT City, na które złożyło się szereg koordynowanych przez samorząd województwa inwestycji komunikacyjnych poprawiających transport pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą. W ramach tego imponującego projektu powstał nowoczesny dworzec kolejowy w Bydgoszczy, a toruński gruntownie zmodernizowano. Z nowego dworca korzystają też podróżni w Solcu Kujawskim.
– Wybudowaliśmy linię tramwajową do Fordonu, węzły przesiadkowe, przystanki i dworce. Dzięki realizacji projektu BiT City mamy w regionie infrastrukturę kolejową na miarę dwudziestego pierwszego wieku – dodał marszałek Piotr Całbecki.
Zobacz:
- Bydgoszcz ma nowy dworzec
- Nowy Toruń Główny robi wrażenie
- Nasze inwestycje infrastrukturalne wyróżnione
- Kolej na dworce i przystanki
- Nie słabnie tempo inwestycji BiT City
- BiT City na finiszu
- BiT City czyli rewolucja w komunikacji
- BiT City: ruszył tramwaj do Fordonu
- Leśna, Bielawy, Błonie – nowe bydgoskie przystanki kolejowe robią wrażenie
- Kolej przyjazna i konkurencyjna
Samorząd województwa organizuje pasażerskie przewozy kolejowe w regionie, które dotuje w tym roku kwotą ćwierć miliarda złotych. Są to koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł.
Zobacz:
Zakupiliśmy również i jesteśmy właścicielami trzech czwartych pociągów (37 składów) obsługujących pasażerskie połączenia w naszym regionie. W 2027 roku do eksploatacji dołączy siedem nowoczesnych pociągów elektrycznych wyprodukowanych przez bydgoską Pesę.
Zobacz:
- Nasz nowoczesny tabor kolejowy
- Nowe pociągi i zintegrowana komunikacja publiczna
- Nowe pociągi regionalne z Pesy
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
18 lipca 2025 r.
- Konferencja prasowa na temat remontu linii kolejowej 353 Poznań Wschód – Skandawa, fot. Andrzej Goiński/UMWKP
- Konferencja prasowa na temat remontu linii kolejowej 353 Poznań Wschód – Skandawa, fot. Andrzej Goiński/UMWKP
- Konferencja prasowa na temat remontu linii kolejowej 353 Poznań Wschód – Skandawa, fot. Andrzej Goiński/UMWKP
- Konferencja prasowa na temat remontu linii kolejowej 353 Poznań Wschód – Skandawa, fot. Andrzej Goiński/UMWKP
- Konferencja prasowa na temat remontu linii kolejowej 353 Poznań Wschód – Skandawa, fot. Andrzej Goiński/UMWKP
- Konferencja prasowa na temat remontu linii kolejowej 353 Poznań Wschód – Skandawa, fot. Andrzej Goiński/UMWKP