Aktualności

DW 255, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
DW 255, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Kolejne bezpieczne skrzyżowanie w powiecie inowrocławskim

Dwadzieścia trzy skrzyżowania przebudujemy w najbliższych latach w ramach naszego programu likwidacji miejsc niebezpiecznych na drogach. Trwa przetarg na budowę ronda w Broniewicach na drodze wojewódzkiej nr 255 w powiecie inowrocławskim. Zlecamy też kolejne inwestycje dotyczące trasy łączącej Pakość z Mogilnem.

 

– Przy modernizacji dróg kluczową kwestią jest bezpieczeństwo – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – W ramach naszego dużego pakietu zadań drogowych powstają nowe ronda, chodniki i oświetlone przejścia dla pieszych. Wykorzystujemy na ten cel fundusze europejskie.

 

Budowę ronda w Broniewicach połączymy z przebudową odcinka drogi wojewódzkiej nr 255 od przejazdu kolejowego do posesji nr 300 (ok. 440 m długości). Dodatkowo wybudowany zostanie nowy odcinek drogi powiatowej w kierunku Janikowa (do grobli). Starodroże biegnące wzdłuż torów zostanie rozebrane. Takie rozwiązanie pozwoli oddalić nowe rondo od istniejącego przejazdu kolejowego na linii Poznań-Inowrocław. W obrębie nowego trzywlotowego skrzyżowania z ruchem okrężnym uwzględniliśmy budowę chodników i przejść dla pieszych. Powstanie także zatoka autobusowa (przed wjazdem na rondo od strony Strzelna). W zakres zadania wchodzą też budowa odwodnienia, zjazdów do posesji i na pola oraz montaż oświetlenia. Ścięcie wyspy od strony zachodniej pozwoli też na przejazdy pojazdów ponadgabarytowych. Po podpisaniu umowy z wykonawcą prace zajmą około 6 miesięcy.

 

Rondo Broniewice, graf. ZDW

Graf. ZDW

 

Kolejne inwestycje

 

Trwa przetarg na kolejny etap modernizacji drogi wojewódzkiej nr 255 na trzykilometrowym odcinku Rzadkwin-Bławaty. Zadanie polegać będzie na budowie praktycznie od podstaw nowej konstrukcji drogi. Powstaną pobocza i zatoki autobusowe, oświetlone zostaną przejścia i przystanki autobusowe. Prace po podpisaniu umowy zajmą około pół roku.

 

Kończymy prace nad aktualizacją dokumentacji i przygotowujemy przetarg na budowę obwodnicy Trląga w ciągu drogi wojewódzkiej nr 255. Ominie ona miejscowość od strony zachodniej. To rozwiązanie pozwoli uniknąć wyburzeń i znacznej ingerencji w prywatne nieruchomości na terenie miejscowości.

 

Wcześniej na drodze wojewódzkiej nr 255 przebudowany został odcinek z Pakości do Jankowa (powiat inowrocławski). Zobacz Wojewódzka droga w Pakości teraz równa jak stół.

 

Przebudowane skrzyżowania, nowa sygnalizacja świetlna

 

Program modernizacji dróg wojewódzkich w zakresie eliminowania miejsc niebezpiecznych, który realizujemy w oparciu o Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027, obejmuje łącznie 23 zadania.

 

Pierwszy etap obejmuje cztery inwestycje drogowe:

 

Lista kolejnych zadań:

 

  • Aleksandrów Kujawski – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 266 – ul. Przemysłowa z ul. J. Słowackiego
  • Ośno (powiat aleksandrowski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 266 z drogą powiatową na Nieszawę
  • Żołędowo (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 – ul. Bydgoska i Koronowska z drogą powiatową w kierunku Bydgoszczy
  • Żołędowo (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 – ul. Bydgoska i Jastrzębia z drogą powiatową w kierunku Kotomierza
  • Strzelce Górne (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 z drogą powiatową na Jarużyn i Gądecz
  • Prosperowo (powiat bydgoski) – skrzyżowanie skanalizowane na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 243 z drogą powiatową na Bydgoszcz
  • Mełno (powiat grudziądzki) – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 533 i 538
  • Rybitwy (powiat inowrocławski) – rondo na połączeniu z drogą wojewódzkiej nr 251 z drogą powiatową na Janikowo i Tuczno
  • Dziennice (powiat inowrocławski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 252 z drogami powiatowymi na Górę i Balczewo
  • Dyblin (powiat lipnowski) – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 558 i 562)
  • Rzadkwin (powiat mogileński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 255 z drogą powiatową na Ludzisko
  • Rypin – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 534 – ul. toruńska i T. Kościuszki z ul. Mleczarską i Piaski
  • Plewno (powiat świecki) – rondo na połączniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Drzycim i Poledno
  • Błądzim (powiat świecki) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Pruszcz i Drzycim
  • Chełmża (powiat toruński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 551 – ul. Chełmińska i 3 Maja z ulicą Chełmińskie Przedmieście
  • Piastoszyn (powiat tucholski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Rytel
  • Tuchola – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 237 i 240 – ulice Chojnicka i Czerska
  • Żnin – sygnalizacja na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 251 – ul. Dworcowej z ul. A. Mickiewicza
  • Barcin (powiat żniński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 254 – ul. Pakoska i Mogileńska z ul. 4 Stycznia i Polną.

 

Rekordowe wydatki na drogi

 

Na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata trafią 2 miliardy złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKiP 2021-2027), naszego programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg). Wśród pozostałych dużych inwestycji drogowych prowadzonych obecnie na drogach wojewódzkich są:

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich

i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

6 marca 2025 r.