Most dla kierowców, dom dla jaskółek
W Brodnicy, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 560 łączącej miasto z Rypinem i Sierpcem, trwa modernizacja mostu na Drwęcy. To możliwe dzięki dodatkowym środkom na inwestycje drogowe, które Urząd Marszałkowski uruchomił w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Inwestycja obejmuje również przebudowę 600-metrowego fragmentu ulicy Sienkiewicza. Pod mostem pojawią się także półki umożliwiające jaskółkom zakładanie gniazd.
Dodatkowa pula środków przeznaczonych przez marszałkowską administrację regionu na projekty poprawiające bezpieczeństwo i płynność ruchu na drogach wojewódzkich to 63 miliony złotych. – Przez ostatnie lata zrobiliśmy w tej materii bardzo dużo – mamy już 600 kilometrów (nieco ponad połowę) dróg naprawdę dobrej jakości, w najwyższych kategoriach A i B. Zakładamy, że do 2022 roku będzie to sto procent, 40 procent kategorii A, 60 procent w kategorii B – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Więcej o dodatkowych środkach na inwestycje drogowe z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego tutaj
Prace na moście w Brodnicy rozpoczęły się w listopadzie. W tej chwili trwa rozbiórka starego pomostu żelbetowego. Zostanie on zastąpiony konstrukcją stalową, na której wykonana będzie płyta żelbetowa. Następnie planowane jest wzmocnienie filarów oraz dostosowanie ich do nowej płyty. Wzmocnienie zostaną też podpory. Modernizacja obejmuje także wykonanie szczelnego systemu odwodnienia. Dzięki temu woda z jezdni nie będzie odprowadzana bezpośrednio do Drwęcy. Zaprojektowano też nowe energooszczędne oświetlenie oraz trwałe oznakowanie poziome i pionowe. Nowy most będzie przystosowany do przejazdu pojazdów o masie do 40 ton. Główne prace przy wznoszeniu nowej przeprawy rozpoczną się wiosną.
Wraz z mostem przebudowany zostanie także fragment ul. Sienkiewicza na długości 600 metrów. Nośność drogi zostanie wzmocniona do 10 ton na oś. Oznacza to, że jezdnia będzie bardziej odporna na powstawanie kolein. Przebudowane zostaną skrzyżowania i zjazdy. Pojawią się także nowe chodniki wykonane z estetycznej betonowej kostki. Chodnik od jezdni na moście będzie oddzielony barierą sprężystą. Pasy ruchu będą miały standardową szerokość 3,5 metra. Chodniki w zależności od lokalizacji otrzymają szerokość 1,5-2 metra. Jezdnię oprócz podbudowy tworzyć będą trzy warstwy asfaltu (wyrównawcza, wiążąca, ścieralna) o łącznej grubości ponad 17 centymetrów.
Wśród zastosowanych niestandardowych rozwiązań znajduje się miedzy innymi tak zwana cicha nawierzchnia, która znacznie ogranicza hałas. Pod mostem pojawią się także półki umożliwiające jaskółkom zakładanie gniazd.
Cała inwestycja kosztuje 5,9 mln zł. Prace zakończą się w październiku.
Zarząd Dróg Wojewódzkich
i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
8 stycznia 2015 r.