Budowa bezpiecznego ronda w Białych Błotach
We wtorek (23 lipca) rozpoczął się drugi etap prac przy budowie ronda turbinowego Białe Błota (powiat bydgoski). Inwestycja poprawi bezpieczeństwo na ruchliwej drodze wojewódzkiej nr 223 z Bydgoszczy w kierunku trasy ekspresowej S5. Za prace budowlane o wartości 18,6 mln zł. odpowiada wyłoniona w przetargu firma Kobylarnia SA.
Inwestycja obejmuje budowę skrzyżowania, które będzie miało charakter ronda turbinowego. To innowacyjne rozwiązanie gwarantujące płynność ruchu i bezpieczeństwo. Projekt zakłada także wytyczenie dwóch pasów przeznaczonych m.in. do jazdy na wprost na najbardziej obciążonym kierunku Bydgoszcz-Białe Błota. Zaprojektowano również łącznicę pozwalającą na pominięcie wjazdu na rondo kierowcom skręcającym z Bydgoszczy w prawo, w kierunku osiedla Miedzyń. Wokół ronda pojawią się przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Droga wojewódzka zostanie przebudowana i oświetlona na odcinku mierzącym 700 metrów.
Prace przygotowawcze rozpoczęły się już w czerwcu i polegały na usunięciu korzeni drzew i przygotowaniu terenu pod budowę nowych jezdni oraz ronda. Drugi etap prac potrwa 6 miesięcy i polega na wykonaniu południowego fragmentu trasy w kierunku miejscowości Białe Błota. Następnie wykonawca przejdzie na północną cześć skrzyżowania – w kierunku Bydgoszczy.
– To kolejna duża inwestycja na drogach wojewódzkich. Cieszę się, że finansujemy ją razem z powiatem bydgoskim i gminą Białe Błota. Dzięki temu w ramach jednego przedsięwzięcia powstaną też drogi dojazdowe. Budowa ronda poprawi bezpieczeństwo i usprawni ruch na tym newralgicznym skrzyżowaniu – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Budowa pierwszego dojazdu do ronda od strony miejscowości Trzciniec zakończyła się w ubiegłym roku. To zadanie zrealizował Powiat Bydgoski, korzystając z marszałkowskiego wsparcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Podpisano również porozumienie z gminą Białe Błota o wspólnym finansowaniu kolejnego etapu zadania, polegającego na budowie nowego odcinka ul. Ofiar Hitleryzmu o długości około 400 metrów.
Całość prac nad inwestycją ma zakończyć się w połowie 2020 roku.
Więcej informacji na temat projektu.
Rondo w liczbach:
- Koszt inwestycji – 18,6 mln zł.
- Średnica ronda– ok. 48 m
- Długość modernizowanego odcinka drogi wojewódzkiej – 700 m
- Szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 3,5 m
- Gwarancja – 7 lat
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy
i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
23 lipca 2019 r.