Bezpieczny most w Żninie
Trwa rozbiórka starego mostu w Żninie w ciągu ul. Dworcowej. Budowa nowej, szerszej i bezpieczniejszej przeprawy to jeden z najważniejszych elementów modernizacji 15-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 251 ze Żnina do Damasławka. Inwestycja warta 47 mln zł jest finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.
Prace na moście rozpoczęły się w ubiegłym miesiącu. W pierwszej kolejności niezbędne było przeniesienie kabli teletechnicznych. Jednocześnie prowadzone były roboty przy przebudowie kanalizacji, która jest dostosowywana do nowego przekroju drogi i mostu. Drogowcy wymienili też grunt w miejscu nowych przyczółków. W piątek (16 lutego na starą przeprawę wjechał ciężki sprzęt i rozpoczął rozbiórkę m.in. nawierzchni, kap chodnikowych, płyt i przyczółków.
W marcu planowane jest rozpoczęcie prac przy budowie nowej konstrukcji żelbetowej. W pierwszej kolejności drogowcy wbiją w grunt pale, na których posadowione zostaną przyczółki. Na nich oprze się jednoprzęsłowa płyta mostu z dwoma pasami ruchu. Będzie ona szersza i bezpieczniejsza od dotychczasowej – wyposażona zostanie w obustronny chodnik oraz ścieżkę rowerowa po południowej stronie. Jezdnie i ciągi pieszo-rowerowe rozdzielą bariery energochłonne. Most zostanie oświetlony i wyposażony w kanalizację, pojawią się też trwałe kamienne krawężniki. Zaplanowano również umocnienie brzegów Gąsawki.
Firma Eurovia przygotowuje się też do wznowienia większych prac przy przebudowie odcinka pomiędzy Żninem i Damasławkiem. W miesiącach zimowych wykonywane były tylko prace przy przepustach. Wraz ze wzrostem temperatury kontynuowane będą roboty przy układaniu warstw bitumicznych, a następnie przebudowa kolejnych odcinków ważnej drogi. Zakończenie głównych robót budowlanych planowane jest na wrzesień.
Od początku w stycznia w Żninie w związku z przebudową drogi wojewódzkiej funkcjonuje Punkt Informacji Drogowej, w którym można uzyskać wiele dodatkowych informacji o zakresie przedsięwzięcia, postępie robót, szczegółowych rozwiązaniach technicznych (parametry zjazdów, chodników, rozgraniczenie działek), a także zgłaszać swoje uwagi.
Do czasu zakończenia budowy mostu w Żninie funkcjonują objazdy. Ruch lokalny prowadzony jest przez centrum Żnina. Natomiast ciężarówki kierowane są na inne drogi wojewódzkie i krajowe (przez Łabiszyn i Szubin). Organizacja ruchu została uzgodniona m.in. z policją i Urzędem Miejskim w Żninie. Na wniosek mieszkańców dopuszczono też tymczasową możliwość korzystania przez ruch lokalny z odcinka ul. Dworcowej od Mickiewicza do ul. Spokojnej.
Nowy most w Żninie w liczbach:
- Długość – 12,2m
- Szerokość 16,1m
- Powierzchnia – 196 m2
- Grubość płyty pomostu – do 54 cm
W oparciu o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego tylko w zeszłym roku rozpoczęła się modernizacja pięciu dróg wojewódzkich o długości 100 kilometrów. Poza drogą ze Żnina do granicy województwa (nr 251),w przebudowie są też odcinki tras:
- ze Stolna do Wąbrzeźna nr 548
- z Brześcia do Kowala (nr 265),
- z Lipna do granicy województwa (nr 559),
- z Tucholi do Świecia (nr 240).
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy
20 lutego 2018 r.