Wakacyjne warsztaty ekologiczne – WPK 28.08.2018
Kończą się wakacje i czas na podsumowanie trzydniowych wakacyjnych warsztatów przyrodniczych w Górznieńsko-Lidzbarskim Parku Krajobrazowym. Ich uczestnikami były dzieci ze Szkoły Podstawowej w Górznie (23-24-25.07.2018) i Świetlicy Środowiskowej w Gutowie (22-23-24.08.2018). Zarówno w lipcu, jak i w sierpniu odbywały się one pod hasłem „Wyprawy odkrywcze do żywiołów przyrody” i każdego dnia warsztatów ich uczestnicy w formie różnych zabaw edukacyjnych, doświadczeń i zajęć plastycznych, zgłębiali tajemnice trzech żywiołów przyrody: ziemi, wody i powietrza.
Pierwszego dnia zajęliśmy się zagadnieniem wody. Dzieci pobierały próby ze strefy przybrzeżnej śródleśnego stawu, poszukiwały i rozpoznawały żyjące w niej niewielkie „wodne potwory”. Tworzyły tęczę mając do dyspozycji kuwetę z wodą, lusterko i kartkę papieru oraz wodna lupę. Doświadczalnie badały na czym polega napięcie powierzchniowe, w jaki sposób woda wędruje w górę rośliny i na czym polegają złudzenia optyczne z udziałem wody. Na zakończenie dzieci z patyków znalezionych w pobliskim lesie zbudowały tratwy, które następnie zostały zwodowane na tafli pobliskiego stawu i rzece Górzance. Drugiego dnia dzieci zgłębiały tajniki kolejnego żywiołu przyrody – powietrza. Zajęcia zaczęły się od wyprawy do lasu po kij potrzebny do wykonania masztu flagi, którą następnie własnoręcznie każdy z uczestników udekorował według własnego pomysłu. Następna cześć zajęć odbywała się w sali edukacyjnej i dotyczyła pogody. Dzieci doświadczalnie wytwarzały chmurę w butelce, tworzyły atlas chmur i recyklingowe przyrządy meteorologiczne takie jak: wiatrowskaz oraz barometr. Poznały zasadę działania termometru i tworzyły z worków na śmieci i plastikowej butelki „rękaw pełen wiatru”, a także proste wiatraczki. Trzeciego dnia uczestnicy warsztatów zmierzyli się z zagadnieniem kolejnego żywiołu, jakim jest ziemia. Odciskali liść na samoutwardzalnej masie plastycznej. Badali właściwości gliny i wykazując się dużą kreatywnością tworzyli ducha drzewa z wykorzystaniem dostępnych materiałów roślinnych i właściwości plastycznych gliny. Z zebranych na spacerze materiałów roślinnych tworzyli przyrodniczą ramkę oraz ozdabiali uformowane z gliny zwierzę. Na zakończenie zajęć dzieci mogły ochłodzić się rywalizując ze sobą w tzw. „wodnej bitwie”. Zabawa była przednia.