Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies Dowiedz się więcej na temat polityki cookies
Klikając przycisk „Przejdź dalej” lub zamykając to okno za pomocą przycisku „x” wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej:
Zgadzam się na przechowywanie w urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach dostosowania do potrzeb poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat ochrony danych osobowych

Zakmnij Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Informacje prasowe

Sto kilometrów dróg do przebudowy

Droga wojewódzka nr 534 z Grudziądza do Golubia-Dobrzynia przebudowana dzięki środkom z RPO na lata 2007-2013, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.pl

Wkrótce ruszą pierwsze duże inwestycje na drogach wojewódzkich finansowane ze środków naszego Regionalnego Programu Operacyjnego. Zarząd województwa podjął decyzję o ogłoszeniu przetargów na wybór wykonawców prac na pięciu trasach: ze Żnina do granicy województwa (nr 251), z Lipna do granicy województwa (nr 559), ze Stolna do Wąbrzeźna (nr 548), z Brześcia do Kowala (nr 265) oraz na dwóch odcinkach drogi Tuchola-Świecie (nr 240). Przebudowa obejmie odcinki o łącznej długości 100 kilometrów. 

 

Długość sieci dróg wojewódzkich na Kujawach i Pomorzu to 1730 kilometrów. Za administrowanie tą infrastrukturą odpowiada marszałkowski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Duża część wojewódzkich tras – wraz z jezdniami, skrzyżowaniami, chodnikami i inną infrastrukturą - przeszła już gruntowną modernizację przy udziale środków z budżetu województwa oraz wsparcia, którym Urząd Marszałkowski dysponował w poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.

 

- W latach 2007-15 na budowę dróg wojewódzkich przeznaczyliśmy pół miliarda złotych. Zmodernizowaliśmy 300 kilometrów tras, powstało też siedem nowych obwodnic miast. W nowej perspektywie do roku 2023 na modernizację dróg zamierzamy przeznaczyć około 600 mln złotych. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego to 101 mln euro – mówi marszałek Piotr Całbecki.

 

Drogi wojewódzkie będą modernizowane zgodnie z Kujawsko-Pomorskim Planem Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej. Dokument zakłada przebudowę tras o długości 351 kilometrów przy wykorzystaniu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. W ramach realizowanych zadań powstanie infrastruktura poprawiająca bezpieczeństwo, planowana jest też przebudowa skrzyżowań, mostów i innych obiektów. Dzięki współpracy z samorządami lokalnymi przy przebudowywanych trasach będą też powstawać ciągi pieszo-rowerowe (więcej).

 

Wkrótce rozpocznie się realizacja pierwszych zadań, dla których gotowa jest już kompletna dokumentacja projektowa. Zarząd województwa podjął decyzję o rozpoczęciu procedur przetargowych, które wyłonią wykonawców pięciu inwestycji:

 

  • ze Żnina do granicy województwa (droga wojewódzka nr 251) – odcinek o długości 15 km

To ostatni wymagający przebudowy odcinek trasy w ciągu dróg wojewódzkich nr 251 i 252, które komunikują południową część regionu. W ramach realizacji inwestycji jezdnia zostanie wzmocniona i otrzyma szerokość 7 metrów. Gruntownie przebudowany zostanie też most na Gąsawce w Żninie. Zmodernizowane będą przepusty, zatoki autobusowe, chodniki i zjazdy na posesje. Przy wjeździe do Żnina powstanie miejsce do kontroli i ważenia pojazdów. Przetarg został już ogłoszony.

 

  • ze Stolna (powiat chełmiński) do Wąbrzeźna (droga wojewódzka nr 548) – odcinek o długości 29 kilometrów

To ważna trasa, między innymi ze względu na bezpośrednie połączenie z węzłem autostradowym w Lisewie. Jezdnia po gruntownej przebudowie zostanie wzmocniona i poszerzona. W Krusinie zaplanowano budowę 4-wlotowego ronda (na obecnym skrzyżowaniu z drogami na Paparzyn i Bartlewo). Małe rondo powstanie także w Lisewie, w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska. Zaplanowano także korektę łuków pionowych i poziomych. Na odcinku pomiędzy Lisewem i Wąbrzeźnem zaprojektowano kolejnych 5 skrzyżowań z ruchem okrężnym - powstaną na przecięciu trasyz drogami gminnymi i powiatowymi w miejscowościach Józefkowo, Płużnica, Czaple, Bratoszewice i Trzcianek.

 

  • z Brześcia Kujawskiego do Kowala w powiecie włocławskim (droga wojewódzka nr 265) – odcinek o długości 15 kilometrów.

Przebudowa trasy poprawi połączenie dróg krajowych nr 62 i 91 i usprawni dojazd do autostrady. Realizacja inwestycji zakłada między innymi budowę nowego przejazdy kolejowego w Gołaszewie. Takie rozwiązanie zamiast wiaduktu wybrane zostało w toku konsultacji społecznych. Wyremontowany  ma być też most w Nakonowie. Jezdnia po przebudowie otrzyma szerokość 7 metrów.

 

  • z Lipna do granicy województwa (droga wojewódzka nr 559) – odcinek o długości 22 kilometrów

Zadanie będzie realizowane na odcinku od ul. Okrzei w Lipnie do granicy  województwa w rejonie miejscowości Kamień Kotowy. W tej miejscowości  planowane jest między innymi wybudowanie ronda, które zastąpi skrzyżowanie z drogą nr 541. Wzmocniona jezdnia otrzyma szerokość 7 metrów, poprawiona zostanie też geometria ważniejszych skrzyżowań.

 

  • dwa odcinki drogi z Tucholi do Świecia (droga wojewódzka nr 240) – odcinki o długości 15 kilometrów

Zadanie obejmuje 12-kilometrowy odcinek od skrzyżowania ul. Warszawskiej i Nowodworskiego w Tucholi do Bysławia oraz 3 kilometrowy fragment pomiędzy miejscowością Polski Konopat i drogą krajową nr 91 w Świeciu. Droga nr 240 należy do dróg wojewódzkich, gdzie notowane są największe natężenia ruchu. W ciągu doby korzysta z niej od 6 do 11 tysięcy pojazdów. Jezdnia po przebudowie  zostanie wzmocniona i otrzyma szerokość 7 metrów. Wraz z modernizacja drogi konieczne będą remonty mostów w Rudzkim Młynie na rzece Stążka i w Szumiącej na strudze Szumiąca. Poza tym przebudowany zostanie wiadukt nad linią kolejową w Terespolu Pomorskim.

 

Więcej informacji o zakresie inwestycji

 

Zadania zrealizuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, który prowadzi też zaawansowane prace projektowe związane z przebudową kolejnych odcinków tras. W trakcie są też tegoroczne prace modernizacyjne i remontowe na drogach wojewódzkich - na ten cel zarezerwowano w tym roku 18 mln złotych (więcej).

 

Czytaj też:

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

7 września 2016 r.

BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc