Środowisko

Konkurs Przyroda wokół nas, fot. R.Borzyszkowski
Konkurs Przyroda wokół nas, fot. R.Borzyszkowski

Finał XXIX edycji konkursu „Przyroda wokół nas”

5 czerwca br. przy Terenowym ośrodku edukacji przyrodniczej i promocji Rezerwatu Biosfery Bory Tucholskie w Pile, spotkały się drużyny finałowe wyłonione w I etapie, w kwietniu, do którego przystąpiło 36 klas ze szkół z terenu województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Tegoroczny temat konkursu brzmiał: „Od korzeni po korony drzew” czyli uczyliśmy o drzewach, o ich różnorodności, o rodzimych gatunkach. Ukazaliśmy drzewo jako zieloną wyspę zamieszkałą przez inne żywe organizmy: bezkręgowce, kręgowce, rośliny i grzyby oraz kolejne etapy zamierania i rozkładu drewna niby martwego, a jednak stanowiącego mikrosiedlisko do życia różnych organizmów. Celem tegorocznego konkursu było poznanie i uświadomienie znaczenia drzew dla człowieka i środowiska.

 

Choć na rozpoczęciu strugi deszczu leciały z nieba do II etapu przystąpiły zespoły w dwóch kategoriach:

 

klas I – IV

  1. Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi kl. IIIa
  2. Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi koło przyrodnicze kl. IIIa
  3. Szkoła Podstawowa nr 2 w Czersku kl. IIIc
  4. Szkoła Podstawowa nr 2 w Tucholi kl. IVb

 

klas V – VIII

  1. Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi kl. VIIIa
  2. Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi kl. VIIa
  3. Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi kl. VIIIb
  4. Szkoła Podstawowa nr 2 w Czersku koło przyrodnicze

 

Nad wiedzą finalistów czuwała komisja, w której zasiedli: Mirosław Koczwara, Stanisław Śpica i Piotr Grzmiel.

Finaliści wystartowali z punktacją uzyskaną w I etapie. Przygotowaliśmy 7 konkurencji, a  na niebie zaświeciło słońce. Rozpoczęliśmy od rozpoznawania gatunków drzew. Przygotowaliśmy instalację drzewa – dębu jako zielonej wyspy, na której zamieściliśmy organizmy tam mieszkające. Uczestnicy, w zależności od kategorii, wymieniali gatunki, dla których dziupla w drzewie może być domem lub kryjówką lub wymieniali gatunki, które podlegają ochronie. Kolejne zadanie polegało na wypisaniu gatunków owadów lub też przyporządkowanie gatunków do królestw organizmów żywych spośród przedstawicieli pokazanych na przygotowanej zamierającej kłodzie drewna. Wykazywali się też znajomością ptaków dziuplaków. Swoją kreatywność i oryginalność przedstawili w przygotowaniu reklam: Las – najbardziej ekologiczna fabryka” i „Drzewo – niezależny fabrykant”. Odpowiadali na pytanie Czyja to sprawka? rozpoznając ślady żerowania zwierząt na drzewie: owadów, ptaków i ssaków.

W jednej z konkurencji mieli za zadanie rozpoznanie gatunków grzybów mykoryzowych lub istniejących dzięki drzewom. Przy tej okazji przybliżyliśmy znaczenie grzybów dla drzew jako układu umożliwiającego przesyłanie miedzy sobą cennych składników oraz informacji między drzewami, o czym jako Leśne WWW. mówi się w ostatnich latach coraz więcej. Dla kibiców klasowych przygotowaliśmy wachlarz skrzynek lęgowych dla różnych gatunków ptaków i nietoperzy z sylwetkami skrzydlatych lokatorów oraz pytania oraz kosz skarbów – upominków, które można było zdobyć za prawidłowe odpowiedzi.

 

Finał zakończył się następującymi wynikami:

 

W kategorii kl. I – IV:

I miejsce – Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi koło przyrodnicze kl. IIIa

II miejsce – Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi kl. IIIa

III miejsce – Szkoła Podstawowa nr 2 w Czersku  kl. IIIc

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa nr 2 w Tucholi kl. IVb

 

W kategorii kl. V – VIII:

I miejsce – Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi kl. VIIIb

II miejsce – Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi kl. VIIIa

III miejsce – Szkoła Podstawowa nr 3 w Tucholi kl. VIIa

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa nr 2 w Czersku koło przyrodnicze

 

Konkurs został sfinansowany z ramienia Tucholskiego Parku krajobrazowego ze środków województwa kujawsko-pomorskiego i Nadleśnictwa Tuchola. Laureaci I miejsca w każdej kategorii otrzymali Puchar Przechodni, który zagości u nich w szkole przez rok.

Zwycięskie zespoły i reprezentanci klas zostały nagrodzone zestawami gier edukacyjnych i wydawnictwami o tematyce dendrologicznej i ogólnie przyrodniczej. Każda klasa finałowa otrzymała sadzonkę dębu do posadzenia przy swoich szkołach jako „Zielone serce szkoły”. Poznaliśmy swojego patrona wśród drzew z horoskopu celtyckiego oraz wykonaliśmy pamiątkowe drzewo na plakacie, zamieszczając na nim liście z sentencją – za co dziękuję drzewu. Na zakończenie wspólnie biesiadowaliśmy przy ognisku i muzyce.

 

Tekst: Dorota Borzyszkowska