Sprawy społeczne

Uczniowie szkoły średniej oraz uczestnicy Konferencji „Sprawiedliwość Naprawcza i Mediacja Rówieśnicza w Szkole. Czy 1+1 może równać się 3?” fot. Fundacja Pracowni Dialogu
Uczniowie szkoły średniej oraz uczestnicy Konferencji „Sprawiedliwość Naprawcza i Mediacja Rówieśnicza w Szkole. Czy 1+1 może równać się 3?” fot. Fundacja Pracowni Dialogu

Promujemy mediacje oraz idee sprawiedliwości naprawczej w regionie

W dniu 25 września 2025 roku w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy odbyła się konferencja organizowana przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Fundację Pracownia Dialogu, poświęcona tematyce sprawiedliwości naprawczej i mediacji rówieśniczej w szkołach. Wydarzenie zgromadziło szerokie grono osób: dyrektorów szkół, kuratorów sądowych, przedstawicieli organizacji pozarządowych, nauczycieli, w tym nauczycieli konsultantów ds. wychowania, współorganizujących kształcenie, nauczycieli przedmiotowych oraz pedagogów i psychologów szkolnych.

 

W wydarzeniu wzięli udział również: Pełnomocnik Wojewody do spraw Równego Traktowania, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Bydgoszczy ds. Równego Traktowania, Toruńska Rzeczniczka Praw Uczniowskich.

 

Prelekcje prowadzone przez wybitne ekspertki, dr Beatę Czarnecką-Dzialuk oraz Katarzynę Grabkę z Wielkiej Brytanii, wzbogaciły uczestników o wiedzę teoretyczną oraz praktyczne rozwiązania, które mogą przyczynić się do budowania szkoły otwartej na dialog i różnorodność. Część warsztatowa umożliwiła praktyczne poznanie metod sprawiedliwości naprawczej oraz mediacji rówieśniczej, co spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem.

 

Konferencja stanowiła ważną przestrzeń do wymiany doświadczeń i refleksji nad skutecznymi metodami rozwiązywania konfliktów oraz przeciwdziałania przemocy w środowisku szkolnym. Jako organizatorzy rozumiemy, że temat sprawiedliwości naprawczej ma kluczowe znaczenie dla budowania bezpiecznych i spójnych społeczności. Rozwój mediacji, w tym rówieśniczej, jest inwestycją w przyszłość – w młode pokolenie, które uczy się odpowiedzialności, poszanowania praw innych i umiejętności pokojowego rozwiązywania sporów. Konferencja stanowiła ważny krok w kierunku wzmacniania współpracy miedzy instytucjami: szkołami, organizacjami społecznymi i środowiskiem mediatorów.