Zaawansowane prace na trasie z Rypina na Mazowsze
Modernizujemy drogę wojewódzką nr 563 w powiecie rypińskim. Wartość prac prowadzonych na 15 kilometrach drogi sięga blisko 100 milionów złotych. Kontynuujemy także prace nad dokumentacją obwodnicy Rypina.
– Dzięki zabezpieczeniu środków z różnych źródeł zmodernizujemy drogę wojewódzką nr 563 łączącą Rypin z województwem mazowieckim niemal na całej długości – mówi marszałek Piotr Całbecki. – Równocześnie kontynuowane są prace nad dokumentacją obwodnicy Rypina. W partnerstwie z samorządami lokalnymi i po konsultacjach społecznych z mieszkańcami wybraliśmy preferowany wariant trasy, która wyprowadzi tranzyt poza miasto.
Droga wojewódzka nr 563 na obszarze naszego województwa ma długość 17 km. Prowadzi z Rypina w stronę Mławy w północnej części Mazowsza, komunikuje Rypin z miejscowościami na terenie całej gminy oraz sąsiedniej gminy Skrwilno. Przebudowa drogi podzielona została na dwa zadania, które realizowane są w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.
- modernizacja odcinka Stępowo – granica województwa (długość – 7 km, wykonawca – konsorcjum z firmą PRD Lipno oraz PBD Brodnica, wartość inwestycji – 38 mln zł)
Wykonawca przejął plac budowy w maju. Trwają prace wzmacniające grunt na wybranych odcinkach drogi oraz w rejonie przebudowywanego mostu w Okalewie, wykonywane są także nowe warstwy podbudowy i nawierzchni jezdni. Wykonawca prowadzi również prace brukarskie przy chodnikach w Okalewie oraz nowej ścieżce pieszo-rowerowej od szkoły podstawowej do Okalewa. W ramach inwestycji przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi, a przejścia dla pieszych zyskają oświetlenie. Dobudowywane są także zatoki autobusowe, przystanki i dojścia do nich. Cała droga wyposażona będzie w utwardzone pobocza. Prace budowlane zakończą się w przyszłym roku.
- przebudowa odcinka Rypin-Stępowo (długość – 8 km, wykonawca – firma Strabag, wartość inwestycji – 57 mln zł)
We wrześniu rozpoczęły się pierwsze prace budowlane na czterech odcinkach drogi. Ruch w tych miejscach odbywa się wahadłowo. Wykonawca prowadzi rozbiórki, przebudowuje sieci energetyczne i teletechniczne. Trasa zostanie wzmocniona do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 ton na oś, zyska pobocza, oświetlone przejścia dla pieszych oraz zatoki autobusowych i przystanki. Inwestycja finansowana jest przy wykorzystaniu środków z funduszy rządowych. Zakończenie tego zadania planowane jest w 2026 roku.
Obwodnica Rypina – wariant wybrany, pracujemy nad raportem
Trwają też prace nad wytyczeniem optymalnego przebiegu obwodnicy Rypina. Ominie ona od wschodu miasto i połączy drogi wojewódzkie nr 560 (Sierpc – Rypin – Brodnica) oraz modernizowaną drogę nr 563. Projektant uwzględnił uwagi wniesione podczas wcześniejszych konsultacji społecznych i opracował preferowany nowy wariant trasy (W5- najbardziej odsunięty od miasta oraz omijający Zakrocz i Dylewo). Finiszują prace nad raportem niezbędnym do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Samorząd województwa pozyskał na budowę obwodnicy środki centralne z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 60 mln zł. Inwestycja o wartości 100 mln zł realizowana jest w partnerstwie z miastem Rypin, gminą Rypin i powiatem rypińskim. Cała obwodnica o długości 9 kilometrów zbudowana zostanie w parametrach drogi klasy G – jezdnia będzie miała szerokość 7 metrów, powstaną szerokie pobocza oraz nowe skrzyżowania.
Rekordowe wydatki na drogi
Na marszałkowski program modernizacji dróg wojewódzkich przeznaczamy w najbliższych latach 2 mld złotych, w tym 136 mln euro z puli naszego programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 i 620 mln złotych z krajowych środków centralnych. Obecnie na drogach wojewódzkich prowadzone są inwestycje i remonty o łącznej wartości blisko pół miliarda złotych.
Zobacz Wojewódzkie inwestycje drogowe w 2024 roku
Zarząd Dróg Wojewódzkich
i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
17 października 2024 r.