Przez wieki podążamy za Krzyżem
Rozmowa z prof. Mirosławą Rochecką i prof. Kazimierzem Rocheckim, artystami malarzami i pracownikami naukowymi Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, pomysłodawcami i kuratorami wystawy „Projekt 966. Jubileusz Narodowy – sztuka polska 2016” dla Muzeum Uniwersyteckiego UMK w Toruniu
Nazwa wystawy odwołuje się do roku chrztu Polski. Czym dokładnie jest wasz projekt?
Mirosława Rochecka, Kazimierz Rochecki: – Rocznica chrztu Polski jest jednocześnie jubileuszem polskiej państwowości – początkiem dziejów wszystkich Polaków. Koncepcja wystawy nawiązuje do patriotycznych tradycji polskiej sztuki XIX wieku i kultury niezależnej lat 80-tych. Jako polscy artyści – mam na myśli także grupę zaproszonych do udziału twórców – czujemy się zobowiązani, aby włączyć się w obchody narodowego jubileuszu, podkreślić jego rangę i dać wyraz przekonaniu, że istnieje i wciąż powstaje sztuka którą można nazwać polską, która kształtuje naszą tożsamość, która nas charakteryzuje, mówi o naszych sprawach, hołduje wyznawanym przez nas wartościom, nie wstydzi się wiary i patriotycznych uczuć.
Zaprezentujemy współczesną sztukę polską, która próbuje dokonać współczesnego spojrzenia na wiarę i polskość, na nasze dzieje i naszą świadomość, na naszą przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
Kim są ludzie których prace zobaczymy na wystawie?
Mirosława Rochecka, Kazimierz Rochecki: – 1050. rocznica chrztu Polski wzbudza refleksję nad tożsamością Polaków i jest tematem inspirującym wielu polskich artystów. Do udziału w projekcie zaprosiliśmy szerokie grono cenionych twórców, których działalność wyrasta z korzeni chrześcijańskich, stanowiących fundament polskiej i europejskiej kultury. Są wśród nich przedstawiciele pokolenia 80 i pokolenia JP II. Wybór zakładał preferencję warsztatowych dyscyplin sztuki – malarstwa, rysunku, grafiki, rzeźby i fotografii. Postawiliśmy artystom zadanie stworzenia na wystawę nowych dzieł. Dzieł, które staną się swoistymi pamiątkami 2016 roku, roku 1050-lecia chrztu Polski.
Dlaczego wystawa będzie trwała tak krótko? Czy potem gdzieś się przeniesie?
Mirosława Rochecka, Kazimierz Rochecki: – Na datę otwarcia został wybrany 6 czerwca. 7 czerwca obchodzimy w Kujawsko-Pomorskiem rocznicę papieskich wizyt apostolskich świętego Jana Pawła II w 1991 i w 1999 roku. Dzień ten stał się świętem województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Krótki czas trwania – od 6 czerwca do 24 czerwca – został podyktowany planami wystawienniczymi muzeum. Wystawę będziemy prezentować w jeszcze kilku innych miejscach – w Pałacu Lubostroń w Lubostroniu (28 lipca – 15 września), Centrum Kultury Browar B we Włocławku (przełom grudnia i stycznia), w październiku w Galerii Miejskiej w Rzeszowie, w listopadzie w Centrum Kultury Wieża Ciśnień w Koninie i w marcu przyszłego roku w Galerii BWA w Pile. Zabiegają o nią również galerie w Kielcach i Przemyślu.
Dzięki prezentacji wystawy w kilku galeriach w Polsce mamy także możliwość promowania naszego regionu jako inicjatora ważnego dla kultury polskiej wydarzenia artystycznego.
Czy myśleliście państwo żeby umieścić ją także w wirtualu?
Mirosława Rochecka, Kazimierz Rochecki: – Tak, chcieliśmy stworzyć specjalną stronę całego przedsięwzięcia, gdzie obok wirtualnej wystawy prezentowane byłyby na bieżąco relacje, komentarze, reportaże z całej trasy wystawienniczej. Niestety, ta część projektu w takiej formie na razie wypadła z realizacji, ale będzie prowadzona na ogólnodostępnych bezpłatnych forach społecznościowych oraz w pewnym zakresie na stronach organizatorów, stronach muzeum i galerii prezentujących wystawę.
Warto dodać, że wystawie towarzyszył będzie pięknie wydany katalog o charakterze albumowym, który, podobnie jak sama wystawa, został sfinansowany przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego i samorząd Torunia. Z czasem zostanie on udostępniony w przestrzeni wirtualnej.
Jakie własne prace pokażecie?
Mirosława Rochecka, Kazimierz Rochecki: – Jesteśmy odpowiedzialni przede wszystkim za organizację całości pod względem logistycznym i merytorycznym, ale jako artyści jesteśmy jednocześnie uczestnikami wystawy, czujemy potrzebę wypowiedzenia się poprzez obraz.
Mirosława Rochecka: – Prezentuję obraz zatytułowany „Żeby Polska …”. Jest to praca o pokaźnych rozmiarach, przedstawiająca biało-czerwoną przestrzeń umownego pejzażu z wmalowanym w nią ekspresyjnie purpurowym krzyżem. Całość tworzy jednoznaczne skojarzenie z polska flagą. Tytuł tego obrazu to słowa kardynała Stefana Wyszyńskiego, cytowane znanej piosence Jana Pietrzaka.
Kazimierz Rochecki: – Mój obraz zatytułowany „966-2016” ma układ pionowego tryptyku. Poprzez użycie znanych niemal każdemu Polakowi, wizerunków – Mieszka I według Matejki i charakterystycznego ujęcia portretowego Jana Pawła II – chciałem pokazać, w sposób możliwie skrótowy i zarazem pełny, istotę tego doniosłego aktu [jakim była chrystianizacja Polski] i jego konsekwencje. Podążamy przez wieki za krzyżem przyjętym przez Mieszka I. Jan Paweł II, filar i świadek siły chrześcijaństwa, papież Polak, trzyma ten sam krzyż. Biało-czerwone perizonium Chrystusa jest symbolem oddania – miłości i służby. Błękit nieba i wody życia spływa po drzewcu krzyża, błogosławi nasze dłonie i siłą 1050-ciu lat umacnia je w uścisku.
- Czytaj też 966. Artyści w hołdzie tradycji
3 czerwca 2016 r.