Wykonanie budżetu 2024

Port Lotniczy w Bydgoszczy, moment wysiadania z samolotu pasażerów,
Fot. Filip Kowalkowski dla UMWKP

Transport w 2024 roku: dalej, szybciej, nowocześniej

26 maja odbędzie się jedna z najważniejszych w tym roku sesji sejmiku województwa, podczas której odbędą się głosowania nad wotum zaufania i absolutorium dla zarządu województwa. Podstawą debaty będą dwa dokumenty: raport o stanie województwa i sprawozdanie z wykonania budżetu za ubiegły rok. Prezentujemy materiały podsumowujące działania samorządu województwa w 2024 roku.

 

 

Ubiegły rok upłynął pod znakiem wielu pozytywnych zmian w transporcie publicznym: nowe połączenia kolejowe i autobusowe, zakup pojazdów szynowych i autobusów hybrydowych, wprowadzenie biletów aglomeracyjnych w największych miastach województwa oraz otwarcie nowych kierunków połączeń lotniczych.

 

Konsekwentnie stawiamy na transport publiczny – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Reagujemy na sygnały mieszkańców, uruchamiamy nowe połączenia kolejowe, autobusowe i lotnicze. Kupujemy nowoczesny tabor i remontujemy infrastrukturę. Chcemy zapewnić pasażerom wysoki standard i wygodę podróży.

 

Pociągi nad morze

 

Osiem tysięcy pasażerów przewiózł sezonowy pociąg „Rybitwa”, który był nowością w rozkładzie i w wakacyjne weekendy regularnie kursował na trasie Toruń – Kołobrzeg. Średnio w każdym ze składów podróżowało 192 pasażerów. Rekordowy przejazd odnotowaliśmy 3 sierpnia, gdy z podróży do Kołobrzegu skorzystały 394 osoby.

 

Uwzględniając duże zainteresowanie pociągiem „Rybitwa” to sezonowe połączenie będzie kontynuowane również w lipcu i sierpniu roku. Ale nie tylko. Tę ofertę sezonową uzupełnimy nowym bezpośrednim pociągiem z Bydgoszczy do Kołobrzegu, który na stałe wprowadzamy do rozkładu jazdy. Skład będzie kursować w dni powszednie.

 

Zobacz:

 

To nie koniec pozytywnych zmian w kursach kolejowych nad morze. Od grudnia ze stacji Bydgoszcz Główna do stacji Szczecin Główny kursuje pociąg „Barnim” współfinansowany przez samorządy województw kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. „Barnim” ułatwia pasażerom dojazd do stolicy województwa zachodniopomorskiego i nad Bałtyk.

 

Zobacz: „Barnimem” do Szczecina szybciej niż pospiesznym 

 

W ubiegłym roku zdecydowaliśmy o powrocie na tory sezonowego bezpośredniego codziennego pociągu na Hel i już 19 czerwca ze stacji Bydgoszcz Główna wyjedzie „Latarnik”, który będzie się zatrzymywać m.in. w popularnych kurortach Wybrzeża Gdańskiego i Półwyspu Helskiego.

 

Zobacz:

 

Na życzenie mieszkańców

 

Reagujemy na wnioski mieszkańców wprowadzając do rozkładu jazdy kursy wychodzące naprzeciw ich postulatom.

 

Najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy (wprowadzone w grudniu):

  • pociąg, który w dni robocze kursował z Torunia do Jabłonowa Pomorskiego (powiat brodnicki) przez Kowalewo Pomorskie i Wąbrzeźno zaczął kursować również w soboty,
  • nowy weekendowy kurs z Bydgoszczy do Torunia, który od października umożliwia studiującym w trybie zaocznym dojazd na zajęcia,
  • nowy pociąg z Czerska do Laskowic Pomorskich, który ułatwia uczniom dojazd do szkół, kursuje teraz nie tylko w dni robocze, ale też w soboty, niedziele i święta,
  • nowe połączenia w niedziele z Chełmży do Bydgoszczy i nowy pociąg ze stacji Toruń Główny do Chełmży, który ułatwia pracownikom Ostaszewskiej Strefy Ekonomicznej powrót z pracy do domu,
  • dodatkowo od 15 czerwca do końca roku uruchomimy nowy poranny kurs z Inowrocławia do Jabłonowa Pomorskiego

 

Również od roku między Czernikowem a Toruniem kursuje dodatkowa para pociągów. Roczny koszt utrzymania kursów tej pary wynosi 540 tys. złotych, 40 proc. pokrywa samorząd województwa, resztę solidarnie samorządy Torunia, powiatu toruńskiego oraz gmin Lubicz, Obrowo i Czernikowo.

 

Zobacz: Nasza kolej regionalna: mały krok, duża sprawa 

 

Pasażerowie korzystają z nowych oddanych do użytku w 2024 roku przystanków w rejonie Grudziądza: Grudziądz Śródmieście i Grudziądz Rządz. Inwestycje były realizowane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za około 5,2 mln zł.

 

Zobacz: Nowy przystanek kolejowy w Grudziądzu 

 

Pojedziemy do Ciechocinka…

 

Ubiegły rok tu czas intensywnej pracy nad przywróceniem połączeń do Ciechocinka. Podpisane w październiku porozumienie między samorządem województwa, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe i gminą Ciechocinek otworzyło drzwi do realizacji przedsięwzięcia. Strony zobowiązały się do przeprowadzenia remontu siedmiokilometrowego odcinka linii kolejowej (Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek), poprawy infrastruktury wokół dworca i finansowania kursów do najsłynniejszego polskiego uzdrowiska.

 

Obecnie trwają:

  • remont linii kolejowej wykonywany przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe na zlecenie spółki kolejowej,
  • przetarg na obsługującego tę linię przewoźnika.

 

Przejazdy do naszego najsłynniejszego uzdrowiska uruchomimy już w grudniu.

 

Zobacz:

 

W Bory Tucholskie

 

Po tzw. śródrocznej korekcie rozkładu jazdy w czerwcu 2025 roku uruchomimy 37 nowych połączeń kolejowych.

 

Zobacz Od czerwca 37 nowych regionalnych połączeń kolejowych 

 

Jedna z nowości, pociąg „Borsuk”, w wakacje codziennie będzie jeździć z Torunia przez Bory Tucholskie i Wdecki Park Krajobrazowy do Czerska (województwo pomorskie), zatrzymując się między innymi na stacjach w Tleniu i Osiu.

 

Nowy tabor

 

Siedemdziesiąt pięć procent pociągów realizujących pasażerskie połączenia regionalne należy do samorządu województwa. Dysponujemy trzydziestoma trzema pojazdami, a flota marszałkowskich pojazdów kolejowych systematycznie się rozrasta.

 

W 2024 roku podpisaliśmy umowę z bydgoską Pesą na zakup siedmiu nowoczesnych pociągów za kwotę ćwierć miliona złotych pochodzących z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 oraz budżetu państwa. Pociągi wyjadą na tory w 2027 roku.

 

Zobacz:

 

Dopłacamy do biletów

 

Rok 2024 był kolejnym, w którym na wszystkich trasach kolejowych województwa kujawsko-pomorskiego funkcjonowała Taryfa Kujawsko-Pomorska, dzięki której utrzymaliśmy koszty zakupu biletów na niezmienionym poziomie w stosunku do lat poprzednich. Bilet normalny kosztował w 2024 r. 4,10 zł za pierwsze 10 km, a cena wzrastała o 21 groszy za każdy kolejny kilometr.

 

Samorząd województwa dotuje regionalne przewozy pasażerskie kwotą 237 mln złotych. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł.

 

Autobusy

 

Samorząd województwa za 91 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) kupi 25 elektrycznych i 15 hybrydowych autobusów niskopodłogowych, które będą obsługiwać linie międzymiastowe w naszym regionie. Umowa została podpisana w 2024 roku, a dostawy zaplanowane są na koniec 2025 i początek 2026 roku.

 

Rozrasta się również siatka połączeń autobusowych finansowanych z budżetu województwa kujawsko-pomorskiego. W 2024 roku uruchomiliśmy kolejnych osiem nowych połączeń, z których korzystają mieszkańcy powiatów bydgoskiego, nakielskiego, sępoleńskiego, toruńskiego, wąbrzeskiego, aleksandrowskiego, włocławskiego, radziejowskiego i żnińskiego. Teraz utrzymujemy łącznie 68 linii we wszystkich powiatach naszego województwa, na które wydaliśmy ponad 18 milionów zł.

 

Zobacz:

 

Bilet aglomeracyjny

 

Do jednorazowego biletu aglomeracyjnego BiT City, który umożliwia przejazd pociągami Polregio między Bydgoszczą i Toruniem oraz na korzystanie z autobusów i tramwajów przez godzinę po przyjeździe do jednego z tych miast, dołączył regionalny bilet WiT City. Dzięki niemu już od roku z komunikacji kolejowej, autobusowej i tramwajowej korzystają podróżujący pomiędzy Włocławkiem, a Toruniem.

 

Zobacz:

 

Hiszpania i Egipt na wyciągnięcie ręki

 

W 2024 roku z usług bydgoskiego lotniska skorzystało ponad 366 tysięcy pasażerów. O 50 proc. zwiększyła się liczba podróżnych korzystających z połączeń czarterowych. Uruchomione zostały dwa nowe kierunki – na hiszpańską Majorkę i do Marsa Alam w Egipcie. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też rejsy do Antalyi i na Kretę.

 

W tym roku z bydgoskiego portu lotniczego już skorzystało blisko 70 tysięcy podróżnych. Utrzymanie starych i uruchomienie nowych połączeń jest efektem ubiegłorocznych zabiegów kierownictwa portu lotniczego wpieranego przez samorząd województwa.

 

Kierunki odlotów z Portu Lotniczego Bydgoszcz:

  • Wielka Brytania (Londyn, Bristol, Birmingham),
  • Dublin (Irlandia),
  • Marsa Alam (Egipt),
  • Antalya (Turcja),
  • Majorka (Hiszpania)
  • Rodos i Kreta (Grecja) ,
  • Alicante (Hiszpania),
  • Frankfurtu (Niemcy),
  • Warszawa,
  • Kraków.

 

Szczególnie ważne dla regionu i mieszkańców jest wznowienie przez niemiecką Lufthansę połączeń z Bydgoszczy do Frankfurtu nad Menem. Rejsy do tego największego komercyjnego lotniska w Niemczech, umożliwia dalszą komunikację z dwustoma miastami na świecie.

 

Oprócz Lufthansy, połączenia z lotniska w Bydgoszczy, realizują Lot i Ryanair.

 

Więcej Loty do Frankfurtu: mamy to! 

 

Transport w liczbach:

  • 6,2 mln kilometrów przejechanych przez pociągi w 2024 roku
  • Prawie 8 mln przewiezionych pasażerów przez koleje regionalne
  • 218 mln zł wydanych na transport kolejowy w 2024 roku
  • 240 mln zł zakontraktowanych na zakup siedmiu pociągów
  • 68 linii utrzymywanych przez samorząd województwa linii autobusowych
  • ponad 18 mln zł wydanych na przewozy autobusowe w 2024 roku
  • 91 mln zł pozyskanych na zakup 40 ekologicznych autobusów
  • 366 tysięcy pasażerów bydgoskiego lotniska

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

Maj 2025 roku