Budowa ronda turbinowego w Białych Błotach na półmetku
Prace przy budowie ronda turbinowego na drodze wojewódzkiej łączącej Bydgoszcz z Białymi Błotami są na półmetku. W czwartek wieczorem (19 grudnia) kierowcy pojechali już nowymi jezdniami zbudowanymi po południowej stronie drogi nr 223. Nowoczesne rozwiązanie zastosowane na tej trasie poprawi jednocześnie płynność ruchu i bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów oraz pieszych. Prace prowadzone są zgodnie z planem.
– To kolejna inwestycja, która ułatwi mieszkańcom województwa dojazd do dróg szybkiego ruchu. Te zadania zawsze traktowaliśmy w sposób priorytetowy. Na otwarciu nowego ronda skorzystają w dużej mierze też kierowcy z bydgoskiego osiedla Miedzyń. Dzięki tej wspólnej inwestycji realizowanej z samorządami lokalnymi zyskają alternatywną, bezpieczną trasę w kierunku centrum miasta – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Główne prace po południowej stronie projektowanego ronda ruszyły w wakacje. Odbywają się cały czas „pod ruchem”. Przebudowaliśmy podziemne sieci oraz zbudowaliśmy nową kanalizację deszczową oraz ułożyliśmy przewody pod oświetlenie. W ostatnich tygodniach wykonawca ułożył pierwsze warstwy asfaltu. 19 grudnia przełożyliśmy ruch na nowe jezdnie i południową część ronda. Pozwoli to rozpocząć prace związane z budową północnej jezdni i drogi dojazdowej w kierunku osiedla Miedzyń. Odbiory całego zadania planujemy przed wakacjami.
Inwestycja o wartości 18,6 mln złotych jest finansowana przede wszystkim ze środków samorządu województwa. Na koszt gminy Białe Błota powstaje nowy odcinek ulicy Ofiar Hitleryzmu. Wcześniej zadanie udało się skoordynować z powiatem bydgoskim i powstał dojazd do ronda od strony Trzcińca. Droga wojewódzka nr 223 to najkrótsze połączenie Bydgoszczy z węzłem na trasie S5 w Białych Błotach.
Skrzyżowanie będzie miało charakter ronda turbinowego. To innowacyjne rozwiązanie gwarantujące płynność ruchu i bezpieczeństwo. Kierujący, jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie, wybierają pas ruchu właściwy dla dalszego kierunku jazdy – później nie mają możliwości zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
Na drodze wojewódzkiej nr 223 wytyczymy dwa pasy ruchu przeznaczone m.in. do jazdy na wprost na najbardziej obciążonym kierunku Bydgoszcz-Białe Błota. Zbudujemy również łącznicę pozwalającą na pominięcie wjazdu na rondo kierowcom skręcającym z Bydgoszczy w prawo, w kierunku osiedla Miedzyń. Dobudujemy chodniki i ścieżkę rowerową. Wokół ronda od strony północnej, zachodniej i południowej wytyczymy przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Drogę wojewódzką w ramach inwestycji przebudowujemy i oświetlimy na odcinku liczącym 700 metrów.
W ubiegłym roku zakończyła się budowa pierwszego dojazdu do ronda od strony miejscowości Trzciniec. To zadanie zrealizował powiat bydgoski, korzystając również z marszałkowskiego wsparcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Zadanie polegało na przebudowie około 400-metrowego odcinka drogi powiatowej, która otrzymała już docelowy kształt umożliwiający podłączenie do planowanego ronda.
Rondo w liczbach:
- Średnica – ok. 48 m
- Długość modernizowanego odcinka drogi wojewódzkiej -700 m
- Koszt – 18,6 mln zł
- Gwarancja – 7 lat
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy
Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
18 grudnia 2019 r.
Ostatnia aktualizacja: 20 grudnia 2019 r.