Aktualności

Budowa promu w malborskiej firmie Techno-Marine, fot. materiały Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy
Budowa promu w malborskiej firmie Techno-Marine, fot. materiały Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy

Prom do Solca w budowie, nazwę wybierzemy w konkursie

W malborskiej firmie Techno-Marine powstaje jednostka promowa, która będzie kursować między brzegami Wisły na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w gminie Zławieś Wielka. Trwają zaawansowane przygotowania do budowy przyczółków i dróg dojazdowych do przeprawy. We współpracy z regionalnymi mediami ogłosiliśmy otwarty konkurs na nazwę promu. Informacji na ten temat prosimy szukać na łamach gazet i portali internetowych oraz w informacyjnych serwisach radiowych i telewizyjnych.

 

W organizację konkursu włączyły się redakcje:

  • Dziennika Toruńskiego ,,Nowości”
  • „Expressu Bydgoskiego”
  • „Gazety Pomorskiej”
  • Radia WAWA
  • Radia PiK
  • Radia GRA
  • „Gazety Wyborczej” Bydgoszcz
  • „Gazety Wyborczej” Toruń
  • Telewizji Polskiej SA – TVP3 oddział w Bydgoszczy
  • Telewizji Kablowej Toruń

 

Partnerem konkursu został również Urząd Miejski w Solcu Kujawskim. Regulamin konkursu tutaj.

 

– Przeprawa skomunikuje ważne drogi krajowe, nr 10 i nr 80, m.in. ułatwi dojazdy do pracy w firmach ulokowanych na terenie soleckiego parku przemysłowego. Liczymy też, że wpłynie na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa. Samorząd województwa realizuje przedsięwzięcie wspólnie z Solcem Kujawskim, który jest partnerem wiodącym, powiatami bydgoskim i toruńskim oraz gminą Zławieś Wielka – wyjaśnia marszałek Piotr Całbecki.

 

Prom

Przetarg na budowę i rozruch jednostki promowej wygrała spółka Techno-Marine z Malborka, która zrealizuje zamówienie za kwotę 5,9 mln zł. Prom zostanie objęty 24-miesięczną gwarancją. Wszystkie części kadłuba i zabudowy zostały już zmontowane. Teraz pora na montaż układu napędowego i elementów wyposażenia oraz malowanie. Prom będzie gotowy tego lata.

 

Prom jest jednostką bocznokołową, z dwoma silnikami napędzającymi koła łopatkowe. Na głównym pokładzie znajdzie się miejsce dla 15 samochodów osobowych  lub 1 autobusu, 2 busów i 6 samochodów osobowych.  Na dziobie i rufie zamocowane będą klapy wjazdowo-zjazdowe podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie w rejonie śródokręcia usytuowana ma być sterówka, posadowiona nad pokładem w celu zapewnienia dobrej widoczności. Na lewej burcie będą miejsca siedzące dla 42 pasażerów, a na prawej dla 16 osób.

 

Przyczółki i drogi

Budowę dróg dojazdowych i przyczółków przeprawy zleciliśmy wyłonionemu w przetargu konsorcjum, którego liderem jest firma Kormost. Inwestycja jest  realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Do tej pory zakończyły się prace projektowe. Teraz kompletowane są decyzje i pozwolenia niezbędne do rozpoczęcia prac budowlanych. To musi potrwać, bo rzecz dotyczy Wisły i obszarów chronionej przyrody. Spodziewamy się, że ta część inwestycji, warta 12,8 mln zł, zakończy się późną jesienią.

 

Od strony Solca Kujawskiego istniejąca droga zostanie wzmocniona na odcinku od ul. Bydgoskiej do przyczółków, a na północnym brzegu od drogi krajowej nr 80 do przyczółków. Zaplanowano wykonanie jezdni o szerokości 6 metrów z poboczem, od strony Solca powstanie również chodnik. Trasa będzie dostosowana do przejazdu pojazdów o nacisku do 10 ton na oś. Od strony Czarnowa – na przewężonym przejeździe przez koronę wału, gdzie ulokowane są urządzenia hydrotechniczne – pojawi się wahadłowa sygnalizacja świetlna. W ramach zadania skorygowana zostanie też geometria skrzyżowań ul. Żeglarskiej z ul. Kościuszki i Bydgoską w Solcu Kujawskim.  Przy skrzyżowaniu z drogami krajowymi w Solcu Kujawskim (DK nr 10) oraz Czarnowie (DK nr 80) staną tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na prom.

 

Najwięcej prac będzie się toczyć w obrębie istniejących wojskowych przyczółków przeprawy. Zostaną one rozbudowane, oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Przy każdym powstaną dwa stanowiska do przybijania jednostki promowej – takie rozwiązanie uwzględnia wahania poziomu wody w Wiśle. Przy przeprawie funkcjonować będą niewielkie parkingi (miejsce dla autokaru i 5 pojazdów osobowych).

 

Wspólnie dla uruchomienia przeprawy

Realizacja zadania została ujęta w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej na lata 2014-20. Jest ono sfinansowane w oparciu o Regionalny Program Operacyjny. Środki na bieżące funkcjonowanie przeprawy, oprócz wpływów z biletów, zapewnią wspólnie samorząd województwa oraz powiaty bydgoski i toruński , a także gminy Solec Kujawski i Zławieś Wielka.

 

Prom w liczbach:

  • długość konstrukcyjna – 24 m
  • szerokość konstrukcyjna – 11 m
  • prędkość – 13 km/h 
  • moc silników – każdy 89-120 kW
  • pojemność – 15 samochodów osobowych + 80 pasażerów

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy

i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

13 marca 2019 r.

Ostatnia aktualizacja: 26 marca 2019 r.

 

Budowa promu w malborskiej firmie Techno-Marine, fot. materiały Zarządu Dróg Wojewódzkich w BydgoszczyBudowa promu w malborskiej firmie Techno-Marine, fot. materiały Zarządu Dróg Wojewódzkich w BydgoszczyBudowa promu w malborskiej firmie Techno-Marine, fot. materiały Zarządu Dróg Wojewódzkich w BydgoszczyBudowa promu w malborskiej firmie Techno-Marine, fot. materiały Zarządu Dróg Wojewódzkich w BydgoszczyWizualizacja jednostki promowejWizualizacja jednostki promowejWizualizacja jednostki promowej