Modernizujemy kujawsko-pomorskie drogi
Wkrótce rozpocznie się kolejny etap gruntownej modernizacji drogi wojewódzkiej nr 546 łączącej Łubiankę ze Złąwsią Wielką w powiecie toruńskim. Trasa zyska nową nawierzchnię, przebudujemy przystanki autobusowe i chodniki. Inwestycja jest finansowana z budżetu samorządu województwa. W poniedziałek (10 lipca) w Urzędzie Marszałkowskim podpisaliśmy umowę z wykonawcą prac budowlanych. W ciągu miesiąca duże prace ruszą także na drodze wojewódzkiej nr 254 z Łabiszyna do Barcina (powiat żniński). Zadanie o wartości blisko 50 mln zł realizujemy wykorzystując m.in. nasze środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego.
– By sprawnie realizować kolejne inwestycje drogowe dzielimy je na etapy. Przed nami rozpoczęcie prac na następnych odcinkach ważnych dróg wojewódzkich nr 546 Rzęczkowo-Łążyn w powiecie toruńskim oraz trasy nr 254 Łabiszyn-Barcin w powiecie żnińskim. W najbliższych latach zakończymy gruntowną modernizację obu tras na całej długości. W Mogilnie dobudujemy też brakujący odcinek obwodnicy – podkreślił marszałek Piotr Całbecki.
Jezdnia, zatoka, przystanki i chodnik do remontu
Droga wojewódzka nr 546 komunikuje miejscowości położone na terenie gminy Zławieś Wielka oraz Łubianka. Stanowi ważne połączenie pomiędzy drogą krajową nr 80 (Bydgoszcz-Toruń) i drogą wojewódzką nr 553 (Toruń-Wybcz).
W tym roku przebudowany zostanie trzykilometrowy odcinek od skrzyżowania z drogą na Unisław w Rzęczkowie do Łążyna. Za prace budowlane odpowiadać będzie firma Strabag, która w przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę. Modernizacja kosztować będzie 5,3 mln złotych.
W zakres inwestycji wchodzą m.in. ułożenie nowych warstw nawierzchni i remont krawędzi drogi. Jezdnia zostanie wzmocniona do przenoszenia większych obciążeń (rzędu 115kN/oś) i zyska jednakową szerokość – 6 metrów. W Rzęczkowie przebudujemy zatokę (w kierunku Łubianki) oraz dobudujemy nowy przystanek (w kierunku Złejwsi). Po północnej stronie wyremontujemy również chodnik. Przystanki autobusowe dobudujemy też na wysokości posesji nr 19/20 w Rzęczkowie. Zaplanowano także umocnienie poboczy, oczyszczenie rowów odwodnieniowych oraz korekty skrzyżowań z drogami niższego rzędu.
W spotkaniu, podczas którego podpisana została umowa uczestniczyli marszałek Piotr Całbecki, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, radna województwa Katarzyna Lubańska, starosta toruński Marek Olszewski i wójt gminy Zławieś Wielka Jan Surdyka.
W poprzednich latach modernizację przeszły odcinki tej drogi w Bierzgłowie, Bierzgłowo-Łubianka i Zławieś Wielka-Rzęczkowo, zbudowano także ronda w Łubiance. Dzięki współpracy z samorządami gmin w ramach Drogowej Inicjatywy Samorządowej (DIS) powstały chodniki w Rzęczkowie, Złejwsi Wielkiej i Złejwsi Małej. Porozumienie z samorządem lokalnym umożliwiło również budowę dużego parkingu w Łubiance i ścieżki rowerowej z Łubianki do Bierzgłowa.
W ubiegłym roku wzdłuż drogi nr 553 w miejscowości Dębiny w powiecie toruńskim zasadziliśmy aleję lipową. Zobacz Inwestujemy w drogi, odtwarzamy zielone aleje Program odtwarzania nasadzeń będzie kontynuowany także w tym roku.
Remont drogi 546 w liczbach:
- Koszt inwestycji – 5,26 mln zł
- Gwarancja – 6 lat
- Szerokość jezdni – 6 m
- Szerokość poboczy – 1 m
- Projektowana nośność – 115kN/oś.
Ważna droga z pozwoleniem na budowę
Jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się też pierwsze prace przy modernizacji ponad dziewięciokilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 254 pomiędzy Łabiszynem a Barcinem w powiecie żnińskim. Wykonawca zadania realizowanego w trybie „zaprojektuj i wybuduj” zakończył projektowanie, co pozwoliło na uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Teraz przygotowuje się do przejęcia placu budowy i rozpoczęcia prac, które w pierwszym etapie prowadzone będą w sposób „połówkowy” – droga będzie przejezdna.
Projekt zakłada między innymi wzmocnienie jezdni do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś, co zapobiegnie powstawaniu kolein i spękań na trasie, którą porusza się wiele ciężarówek. W miejscowościach Kania i Augustowo planowane są wysepki, które poprawią bezpieczeństwo poprzez wymuszenie zredukowania prędkości. Przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi. Przejścia dla pieszych zostaną oświetlone, dobudujemy także zatoki autobusowe. Na całej trasie planowane jest ułożenie tzw. „cichej nawierzchni”, która ograniczy hałas o kilka decybeli. Na koniec droga zyska nowe oznakowanie poziome i pionowe.
Zakończenie prac budowlanych o wartości ponad 32,5 mln zł planowane jest w przyszłym roku. Szanowany koszt całego przedsięwzięcia (m.in. z wykupami gruntu, nadzorem, koncepcją ) to 47,9 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Po odbiorach przebudowana droga będzie objęta 7-letnią gwarancją.
Ze szczegółami inwestycji i procedurą wykupu nieruchomości mieszkańcy będą mogli zapoznać podczas spotkania informacyjnego, które odbędzie się 13 lipca (czwartek) o godz. 17 w Miejskim Domu Kultury w Barcinie przy ul. Artylerzystów 8.
Z początkiem tego roku rozpoczęła się przebudowa 13-kilometrowego odcinka odcinka z Brzozy do Łabiszyna (zrealizowano 40% zakresu rzeczowego). Ta inwestycja pochłonie prawie 46 mln zł. Zobacz: Zaawansowane prace na trasie Brzoza-Łabiszyn
Zlecamy również remonty odcinków z Barcina w kierunku drogi krajowej nr 15. W tym roku zabezpieczyliśmy środki na remonty odcinków:
- nr 254 Mogilno-Wiecanowo (powiat mogileński, długość 2,3 km, wartość zadania 2,1 mln zł, podpisana umowa z wykonawcą)
- Barcin-Krotoszyn – długość 1,1km (powiat żniński, wartość zadania 2,7 mln zł, podpisana umowa z wykonawcą)
- Żabno-Wylatowo – długość 2,8 km (powiat mogileński, przygotowania do przetargu).
W tym roku zlecimy także prace związane z budową drugiego etapu obwodnicy Mogilna.
Droga nr 254 łącząca Brzozę w powiecie bydgoskim z miejscowością Wylatowo ma długość 54 kilometrów. Przebiega przez pięć gmin: Nowa Wieś Wielka, Łabiszyn, Barcin, Dąbrowa i Mogilno oraz trzy powiaty: bydgoski, żniński i mogileński.
Modernizacja drogi 254 w liczbach:
- 9,1 km to długość odcinka drogi wojewódzkiej nr 254, który zostanie przebudowany pomiędzy Łabiszynem a Barcinem
- 32,6 mln zł to koszt prac budowlanych
- 47,9 mln zł to szacowany koszt całej inwestycji (m.in. z wykupami gruntu, nadzorem, koncepcją)
Kolejne zadania w przygotowaniu
W trakcie postępowań przetargowych jest także szereg innych zadań:
- odnowa nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 544 Bartniczka-Gutowo (powiat brodnicki, długość 7,1 km)
- odnowa nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 269 Chodecz-Wola Adamowa (powiat włocławski, długość 5,5 km).
Rozpoczęła się także budowa nowego ronda w Sępólnie Krajeńskim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241.
W czerwcu podpisaliśmy też umowy na przebudowę kolejnych dróg w powiatach tucholskim i nakielskim.
Rekordowe wydatki
Tylko w tym roku na drogi wojewódzkie w budżecie województwa przeznaczyliśmy ponad pół miliarda złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), naszego programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg). Czytaj też: Rekordowe wydatki na inwestycje drogowe w 2023 roku
Zarząd Dróg Wojewódzkich
i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
10 lipca 2023 r.
Ostatnia aktualizacja: 11 lipca 2023 r.