Aktualności

Podpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Podpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

Modernizujemy kujawsko-pomorskie drogi

Wkrótce rozpocznie się kolejny etap gruntownej modernizacji drogi wojewódzkiej nr 546 łączącej Łubiankę ze Złąwsią Wielką w powiecie toruńskim. Trasa zyska nową nawierzchnię, przebudujemy przystanki autobusowe i chodniki. Inwestycja jest finansowana z budżetu samorządu województwa. W poniedziałek (10 lipca) w Urzędzie Marszałkowskim podpisaliśmy umowę z wykonawcą prac budowlanych. W ciągu miesiąca duże prace ruszą także na drodze wojewódzkiej nr 254 z Łabiszyna do Barcina (powiat żniński). Zadanie o wartości blisko 50 mln zł realizujemy wykorzystując m.in. nasze środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego.

 

By sprawnie realizować kolejne inwestycje drogowe dzielimy je na etapy. Przed nami rozpoczęcie prac na następnych odcinkach ważnych dróg wojewódzkich nr 546 Rzęczkowo-Łążyn w powiecie toruńskim oraz trasy nr 254 Łabiszyn-Barcin w powiecie żnińskim. W najbliższych latach zakończymy  gruntowną modernizację obu tras na całej długości. W Mogilnie dobudujemy też brakujący odcinek obwodnicy – podkreślił marszałek Piotr Całbecki.

 

Jezdnia, zatoka, przystanki i chodnik do remontu

 

Droga wojewódzka nr 546 komunikuje miejscowości położone na terenie gminy Zławieś Wielka oraz Łubianka. Stanowi ważne połączenie pomiędzy drogą krajową nr 80 (Bydgoszcz-Toruń) i drogą wojewódzką nr 553 (Toruń-Wybcz).

 

W tym roku przebudowany zostanie trzykilometrowy odcinek od skrzyżowania z drogą na Unisław w Rzęczkowie do Łążyna. Za prace budowlane odpowiadać będzie firma Strabag, która w przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę. Modernizacja kosztować będzie 5,3 mln złotych.

 

W zakres inwestycji wchodzą m.in. ułożenie nowych warstw nawierzchni i remont krawędzi drogi. Jezdnia zostanie wzmocniona do przenoszenia większych obciążeń (rzędu 115kN/oś) i zyska jednakową szerokość – 6 metrów. W Rzęczkowie przebudujemy zatokę (w kierunku Łubianki) oraz dobudujemy nowy przystanek (w kierunku Złejwsi). Po północnej stronie wyremontujemy również chodnik. Przystanki autobusowe dobudujemy też na wysokości posesji nr 19/20 w Rzęczkowie.  Zaplanowano także umocnienie poboczy, oczyszczenie rowów odwodnieniowych oraz korekty skrzyżowań z drogami niższego rzędu.

 

W spotkaniu, podczas którego podpisana została umowa uczestniczyli marszałek Piotr Całbecki, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, radna województwa Katarzyna Lubańska, starosta toruński Marek Olszewski i wójt gminy Zławieś Wielka Jan Surdyka.

 

W poprzednich latach modernizację przeszły odcinki tej drogi w Bierzgłowie, Bierzgłowo-Łubianka i Zławieś Wielka-Rzęczkowo, zbudowano także ronda w Łubiance. Dzięki współpracy z samorządami gmin w ramach Drogowej Inicjatywy Samorządowej (DIS) powstały chodniki w Rzęczkowie, Złejwsi Wielkiej i Złejwsi Małej. Porozumienie z samorządem lokalnym umożliwiło również budowę dużego parkingu w Łubiance i ścieżki rowerowej z Łubianki do Bierzgłowa.

 

W ubiegłym roku wzdłuż drogi nr 553 w miejscowości Dębiny w powiecie toruńskim zasadziliśmy aleję lipową. Zobacz Inwestujemy w drogi, odtwarzamy zielone aleje Program odtwarzania nasadzeń będzie kontynuowany także w tym roku.

 

Mapka drug pokazująca odcinek drogi nr 546, grafika ZDW w Bydgoszczy

 

Remont drogi 546 w liczbach:

  • Koszt inwestycji – 5,26 mln zł
  • Gwarancja – 6 lat
  • Szerokość jezdni – 6 m
  • Szerokość poboczy – 1 m
  • Projektowana nośność – 115kN/oś.

 

Ważna droga z pozwoleniem na budowę

 

Jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się też pierwsze prace przy modernizacji ponad dziewięciokilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 254 pomiędzy Łabiszynem a Barcinem w powiecie żnińskim. Wykonawca zadania realizowanego w trybie „zaprojektuj i wybuduj” zakończył projektowanie, co pozwoliło na uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Teraz przygotowuje się do przejęcia placu budowy i rozpoczęcia prac, które w pierwszym etapie prowadzone będą w sposób „połówkowy” – droga będzie przejezdna.

 

Projekt zakłada między innymi wzmocnienie jezdni do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś, co zapobiegnie powstawaniu kolein i spękań na trasie, którą porusza się wiele ciężarówek. W miejscowościach Kania i Augustowo planowane są wysepki, które poprawią bezpieczeństwo poprzez wymuszenie zredukowania prędkości. Przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi. Przejścia dla pieszych zostaną oświetlone, dobudujemy także zatoki autobusowe. Na całej trasie planowane jest ułożenie tzw. „cichej nawierzchni”, która ograniczy hałas o kilka decybeli. Na koniec droga zyska nowe oznakowanie poziome i pionowe.

 

Zakończenie prac budowlanych o wartości ponad 32,5 mln zł planowane jest w przyszłym roku. Szanowany koszt całego przedsięwzięcia (m.in. z wykupami gruntu, nadzorem, koncepcją ) to 47,9 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Po odbiorach przebudowana droga będzie objęta 7-letnią gwarancją.

 

Ze szczegółami inwestycji i procedurą wykupu nieruchomości mieszkańcy będą mogli zapoznać podczas spotkania informacyjnego, które odbędzie się 13 lipca (czwartek) o godz. 17 w Miejskim Domu Kultury w Barcinie przy ul. Artylerzystów 8.

 

Z początkiem tego roku rozpoczęła się przebudowa 13-kilometrowego odcinka  odcinka z Brzozy do Łabiszyna (zrealizowano 40% zakresu rzeczowego). Ta inwestycja pochłonie prawie 46 mln zł.  Zobacz: Zaawansowane prace na trasie Brzoza-Łabiszyn

 

Zlecamy również remonty odcinków z Barcina w kierunku drogi krajowej nr 15. W tym roku zabezpieczyliśmy środki na remonty odcinków:

 

  • nr 254 Mogilno-Wiecanowo (powiat mogileński, długość 2,3 km, wartość zadania 2,1 mln zł, podpisana umowa z wykonawcą)
  • Barcin-Krotoszyn – długość 1,1km (powiat żniński, wartość zadania 2,7 mln zł, podpisana umowa z wykonawcą)
  • Żabno-Wylatowo – długość 2,8 km (powiat mogileński, przygotowania do przetargu).

W tym roku zlecimy także prace związane z budową drugiego etapu obwodnicy Mogilna.

 Droga nr 254 łącząca Brzozę w powiecie bydgoskim z miejscowością Wylatowo ma długość 54 kilometrów. Przebiega przez pięć gmin: Nowa Wieś Wielka, Łabiszyn, Barcin, Dąbrowa i Mogilno oraz trzy powiaty: bydgoski, żniński i mogileński.

 

Mapka drug pokazująca odcinek drogi nr 254 pomiędzy Łabiszynem a Barcinem w powiecie żnińskim, który ma zostać przebudowany, grafika ZDW w Bydgoszczy

 

 Modernizacja drogi 254 w liczbach:

 

  • 9,1 km to długość odcinka drogi wojewódzkiej nr 254, który zostanie przebudowany pomiędzy Łabiszynem a Barcinem
  • 32,6 mln zł to koszt prac budowlanych
  • 47,9 mln zł to szacowany koszt całej inwestycji (m.in. z wykupami gruntu, nadzorem, koncepcją)

 

Kolejne zadania w przygotowaniu

 

 W trakcie postępowań przetargowych jest także szereg innych zadań:

  • odnowa nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 544 Bartniczka-Gutowo (powiat brodnicki, długość 7,1 km)
  • odnowa nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 269 Chodecz-Wola Adamowa (powiat włocławski, długość 5,5 km).

 

W pierwszym kwartale tego roku podpisaliśmy szereg innych umów związanych z rozbudową wojewódzkich dróg w powiatach świeckim, grudziądzkim i aleksandrowskim.

 

Prace realizowane są także na kilku trasach znajdujących się w powiatach toruńskim i golubsko-dobrzyńskim.

 

Rozpoczęła się także budowa nowego ronda w Sępólnie Krajeńskim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241.

 

W czerwcu podpisaliśmy też umowy na przebudowę kolejnych dróg w powiatach tucholskim i nakielskim.

 

Rekordowe wydatki

 

Tylko w tym roku na drogi wojewódzkie w budżecie województwa przeznaczyliśmy ponad pół miliarda złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), naszego programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg). Czytaj też:  Rekordowe wydatki na inwestycje drogowe w 2023 roku

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich

i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

10 lipca 2023 r.

Ostatnia aktualizacja: 11 lipca 2023 r.

 

Podpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPPodpisanie umowy na modernizację drogi nr 546, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP