
Kolej regionalna: inwestycje w tory i stacje
Administrująca siecią kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) prowadzi inwestycje na 150 kilometrach torów w Kujawsko-Pomorskiem. Już za kilka miesięcy na wyremontowanych odcinkach nasze regionalne pociągi pasażerskie pojadą 160 km/h.
– Nasze koleje regionalne przyspieszają. W tym roku przywracamy połączenia do Ciechocinka, w kolejnym do Rypina i Wierzchucina, a następnie do Kcyni. Pociąg, ekologiczny środek transportu, staje się coraz lepszą alternatywą dla samochodu – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Łącząca Bydgoszcz z Borami Tucholskimi i Trójmiastem linia kolejowa nr 201 (historyczna magistrala węglowa) to najważniejsza w ruchu towarowym i jedna z najbardziej obciążonych w ruchu pasażerskim tras w Polsce. PKP PLK ogłosiły właśnie przetarg na gruntowną modernizację 32-kilometrowego odcinka Maksymilianowo – Wierzchucin, która obejmie m.in. budowę torowiska i linii energetycznej, remont stacji i przystanków kolejowych oraz systemów bezpieczeństwa.
Prawie 2 mld złotych ma kosztować przebudowa stacji w Maksymilianowie, gdzie krzyżują się dwie ważne linie kolejowe (nr 131 i 201). PKP PLK wybierają właśnie wykonawcę inwestycji, która obejmie przebudowę trzech peronów i 38 kilometrów torowiska.
Modernizacja magistrali węglowej:
- 1,8 mld złotych stacja Maksymilianowo
- 1,3 mld złotych tory Wierzchucin – Lipowa Tucholska
- 1,2 mld złotych tory Maksymilianowo – Wierzchucin.
Linią 201 kursuje m.in. nasz codzienny pociąg z Bydgoszczy (przez Wierzchucin) do Tucholi. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą tu z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe 120 km/h (obecnie do 80 km/h). Przedsięwzięcie zakończy się w 2029 roku.
W grudniu 2026 roku pociągi regionalne wrócą też na trasę z Rypina do Brodnicy. Uruchomienie połączenia poprzedza remont 50-kilometrowego odcinka Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie (linie nr 33 i 208) obejmujący wymianę szyn i podkładów, naprawę obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty) i przejazdów oraz remonty peronów. Inwestycja będzie kosztować 141 mln złotych.
Zobacz:
- Nasza kolej rozkwita
- Nowoczesnymi pociągami do Wierzchucina i Rypina
- Do Rypina i Brodnicy z Arrivą
- Powrót kolei do Rypina i Wierzchucina
Połączenie kolejowe z Wągrowcem (województwo wielkopolskie) i Nakłem nad Notecią zyska Kcynia (powiat nakielski). Na liniach nr 356 i 281 spółka PKP PLK planuje wymianę szyn, podkładów i podsypki, remont przystanków kolejowych i budowę mijanki między Kcynią a Nakłem. Po remoncie (o wartości 47 mln złotych) prędkość przejazdu pociągów wyniesie tu 120 km/h.
W ramach projektu BiT City II spółka PKP PLK zmodernizuje odcinek linii 353 Toruń Miasto – Toruń Wschodni (powstanie drugi tor pod pl. Pokoju Toruńskiego), którym przejeżdża codziennie 100 marszałkowskim pociągów regionalnych. Łączna wartość inwestycji w ramach tego projektu wyniesie 686 mln złotych, a dofinansowanie przedsięwzięcia z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027) to 551 mln złotych. Ogłoszenie przetargu jesienią tego roku, zakończenie inwestycji w 2028 roku.
Zobacz Szybsza podróż między regionami
Samorząd województwa finansuje w tym roku regionalne przewozy pasażerskie kwotą 240 mln złotych i jest właścicielem trzech czwartych składów obsługujących te połączenia.
Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
19 sierpnia 2025 r.