Aktualności

Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Rozmowy o kolei dużych prędkości

O rozwoju kolejowych połączeń międzyregionalnych i kształcie sieci kolejowej po 2035 roku rozmawiano we wtorek (11 marca) na warsztatach Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Samorządowcy, eksperci i przedstawiciele organizacji samorządowych zaproponowali rozwiązania, z których za kilka lat będą korzystać mieszkańcy naszego regionu. W warsztatach wzięła udział wicemarszałek województwa Aneta Jędrzejewska.

 

Jestem przekonana, że uda się wypracować i zaproponować nowe korytarze dla regionalnych linii Kolei Dużych Prędkości – powiedziała podczas warsztatów wicemarszałek Aneta Jędrzejewska. – Dla samorządu województwa ważne są też plany modernizacji istniejących linii, tak by sprostać rosnącemu popytowi pasażerskiemu, podnieść standard i szybkość podróżowania, a także usprawnić niezwykle ważny ruch towarowy.

 

Wypracowane wnioski posłużą do opracowania modeli transportowych – pasażerskiego i towarowego. Koncepcja Zintegrowanej Sieci Komunikacyjnej będzie podstawą do wyznaczenia przez Radę Ministrów kolejowych priorytetów inwestycyjnych po 2035 roku.

 

W spotkaniu wzięło udział trzydzieścioro uczestników, którzy wskazali na konieczność poprawy połączeń pasażerskich z Poznaniem, Wrocławiem, Warszawą i Trójmiastem. Podkreślano też jak ważne dla pasażerów są połączenia z Łodzią, Pomorzem Środkowym i Olsztynem, a także z Berlinem i Pragą. Zwracano uwagę na potrzebę włączenia Świecia, Kcyni i Szubina do sieci kolejowej oraz zapewnieniu połączeń dalekobieżnych do Grudziądza. Analizowano też rozwiązania komunikacyjne dla linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Kujawsko-Pomorskiem i połączeniu z Mazowszem i Pomorzem oraz Centralnym Portem Komunikacyjnym.

 

Zobacz:

 

Samorząd województwa konsekwentnie wspiera regionalne przewozy kolejowe. W 2025 roku dopłaty Urzędu Marszałkowskiego do przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł.

 

Zobacz:

 

Wysokość dotychczasowych inwestycji Urzędu Marszałkowskiego w tabor (po uwzględnieniu inflacji) wyniósł ponad 571,4 milionów złotych. Siedemdziesiąt pięć procent pociągów realizujących pasażerskie połączenia regionalne należy do samorządu województwa.

 

Zobacz:

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

18 marca 2025 roku