
Nasz nowoczesny tabor kolejowy
Siedemdziesiąt pięć procent pociągów realizujących pasażerskie połączenia regionalne należy do samorządu województwa. Dysponujemy trzydziestoma trzema pojazdami, które w tym roku przejadą 6,5 miliona kilometrów. Flota marszałkowskich pojazdów kolejowych systematycznie się rozrasta. Wkrótce na tory wyjedzie kolejnych siedem nowoczesnych składów zamówionych w bydgoskiej Pesie.
– Konsekwentnie inwestujemy w poprawę jakości przewozów pasażerskich. Systematycznie inwestując w nowoczesny tabor kolejowy wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom pasażerów. Poprawa komfortu i bezpieczeństwa ich podróżowania należą do priorytetów samorządu województwa – podkreślił marszałek Piotr Całbecki.
Wszystkie nasze pojazdy, wyposażone są w klimatyzację, miejsca do przewozu rowerów, monitoring i dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pociągi są ciche, zużywają mniej energii, a najszybsze z nich rozwijają prędkość 160 km/h.
Nasz tabor:
- 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych,
- 13 szynobusów,
- 5 wagonów doczepnych.
Samorząd województwa systematycznie inwestuje w zakup nowoczesnych pociągów, które zastępują starsze jednostki. W 2027 roku do eksploatacji dołączy siedem nowoczesnych pociągów elektrycznych – klimatyzowanych, energooszczędnych, nafaszerowanych elektroniką – wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Będące teraz w produkcji pociągi to czteroczłonowe zespoły trakcyjne zabierające na pokład 360 osób (160 miejsc siedzących i 200 stojących wyposażone w urządzenia ułatwiające podróż osobom poruszającym się na wózkach i stojaki na rowery. Zakup jest finansowany przy udziale m. in. środków z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza (FEKP) 2021-2027 oraz rządowych. Koszt zamówionych przez samorząd siedmiu zespołów trakcyjnych to ponad 329 milionów złotych.
Zobacz też:
Wysokość dotychczasowych inwestycji samorządu województwa kujawsko – pomorskiego w tabor (po uwzględnieniu inflacji) wyniósł ponad 571,4 milionów złotych. Obecnie 75% pasażerskich połączeń kolejowych w regionie obsługiwanych jest już przez nowoczesne pojazdy zakupione przez samorząd województwa.
W 2025 roku dopłaty Urzędu Marszałkowskiego do przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł.
Reagując na prośby pasażerów samorząd województwa dostosował kursy pociągów tak, aby ułatwić im dojazd do szkół, uczelni i miejsc zatrudnienia oraz powrót do domów. Współpracujemy z samorządami województw, aby umożliwić pasażerom podróże nad Bałtyk. Osiem tysięcy pasażerów przewiózł pociąg Rybitwa, który był nowością w ubiegłorocznym rozkładzie i w wakacyjne weekendy regularnie kursował na trasie Toruń – Kołobrzeg. W nowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od 15 grudnia 2024 r. ze stacji Bydgoszcz Główna do stacji Szczecin Główny kursuje pociąg Barnim współfinansowany przez samorządy województw kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Barnim ułatwia pasażerom dojazd do stolicy województwa zachodniopomorskiego i nad zachodnie wybrzeże.
Zobacz też:
- Podsumowania 2024. Rozwijamy i unowocześniamy transport
- Nasze pociągi przejadą 6,5 mln kilometrów
- Kolej według nowego rozkładu
- Barnimem do Szczecina szybciej niż pospiesznym
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
17 lutego 2024 roku