Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies Dowiedz się więcej na temat polityki cookies
Klikając przycisk „Przejdź dalej” lub zamykając to okno za pomocą przycisku „x” wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej:
Zgadzam się na przechowywanie w urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach dostosowania do potrzeb poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat ochrony danych osobowych

Zakmnij Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Informacje prasowe

Nowe 150 kilometrów tras dla rowerzystów

Fot. Łukasz Piecyk

W ramach naszego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 rozdysponowaliśmy do tej pory środki na utworzenie 39 ścieżek rowerowych o łącznej długości blisko 150 kilometrów. To nie koniec marszałkowskiego wsparcia na budowę bezpiecznych i przyjaznych środowisku tras dla miłośników dwóch kółek – na początku przyszłego roku zostaną rozstrzygnięte trzy kolejne konkursy.

 

- Rower to nie tylko sposób na aktywny wypoczynek, ale też tani i praktyczny środek komunikacji, z którego mieszkańcy regionu korzystają coraz częściej. Bezpieczne i wygodne ścieżki zachęcają, by wybrać rower jako alternatywę dla samochodu – tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.

 

Samorząd województwa konsekwentnie wspiera rozwój infrastruktury dla miłośników dwóch kółek. Przekazując środki na tego rodzaju inwestycje korzystamy ze wszystkich możliwych źródeł finansowania, w tym Regionalnego Programu Operacyjnego, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz wsparcia, którymi dysponują Lokalne Grupy Działania. Efekt inwestycji zrealizowanych w Kujawsko-Pomorskiem w poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej to ponad ćwierć tysiąca kilometrów nowych ścieżek rowerowych. Kujawsko-Pomorskie dla miłośników dwóch kółek

 

W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 na rozbudowę infrastruktury rowerowej przeznaczymy ponad 130 milionów złotych, czyli kwotę ponaddwukrotnie wyższą niż w perspektywie 2007-2013. Do tej pory samorząd województwa zawarł umowy na dofinansowanie 38 projektów, a kolejna jest w przygotowaniu. W ramach tych zadań powstanie lub zostanie wyznaczonych prawie 150 kilometrów ścieżek rowerowych. Około 80 kilometrów traktów dla rowerzystów powstaje przy gruntownie przebudowywanych trasach wojewódzkich. To możliwe dzięki ścisłej współpracy z samorządami lokalnymi.

 

Największe wsparcie z RPO – ponad 5 milionów złotych – trafiło na budowę ścieżki rowerowej w gminie Dąbrowa Chełmińska ze stolicy gminy do Czarża i Dębowca oraz do Janowa. Powiat toruński otrzymał w sumie 9,5 miliona złotych dofinansowania na budowę aż czterech dróg rowerowych – wśród nich jest 24 kilometrowy trakt z Osieka nad Wisłą przez Sąsieczno, Zimny Zdrój, Czernikowo i Mazowsze z odgałęzieniem do Obrowa. Bydgoszcz pozyskała 1,8 miliona złotych na budowę drogi dla rowerzystów w ciągu ulicy Grunwaldzkiej.

 

Samorządowe władze województwa zabiegają też o to, by ścieżki rowerowe łączyły się w długie trakty przebiegające przez kilka gmin. Przyłączenie projektowanej trasy rowerowej do istniejącej już drogi dla rowerzystów to jeden z warunków otrzymania wsparcia z RPO. Takie przedsięwzięcie zrealizowano między innymi w przypadku 100-kilometrowej trasy rowerowej z Torunia przez Bydgoszcz do Koronowa. Trwają rozmowy o wydłużeniu tej ścieżki z Unisławia w kierunku Chełmna i Grudziądza. Wkrótce nowy fragment trasy rowerowej ma połączyć istniejące drogi dla rowerzystów w gminach Pakość i Barcin.

 

Zakończyły się nabory wniosków w trzech kolejnych konkursach w ramach RPO na dofinansowanie inwestycji dotyczących budowy ścieżek rowerowych. Do podziału między samorządy lokalne są w sumie 32 miliony złotych. Maksymalny poziom dofinansowania może wynieść 85 procent wartości przedsięwzięcia. Wyniki naborów poznamy w styczniu i lutym 2019 r. Szczegóły tutajtutaj oraz tutaj.

 

 

Ścieżki rowerowe w statystyce:

  • W 2016 roku łączna długość ścieżek rowerowych w województwie kujawsko-pomorskim wynosiła 933 kilometry i od roku 2011 (pierwsze dostępne dane statystyczne w tym zakresie) wydłużyła się o 480 kilometrów (4 wynik w kraju).
  • Długość ścieżek rowerowych w województwie to 8,3% długości wszystkich ścieżek rowerowych w kraju. Jest to 4 najlepszy wynik w Polsce – po województwach  mazowieckim (12,5%), wielkopolskim (12,0%) i pomorskim (9,8%).
  • Blisko 66% ścieżek rowerowych w województwie (615 km) znajdowało się pod zarządem gmin, prawie 24% (220 km) pod zarządem powiatów, a niewiele ponad 10% (97 km) pod zarządem samorządu województwa.
  • Na każde 10 tys. km² w województwie w 2016 r. przypadało 519 kilometrów tego rodzaju infrastruktury. To trzeci najlepszy wynik w kraju i zdecydowanie powyżej średniej krajowej, która wynosiła 360 kilometrów.
  • Pod względem długości ścieżek rowerowych na 10 tys. ludności województwo kujawsko-pomorskie utrzymało wysoką pozycję. Z wynikiem 4,5 km zajmowało w 2016 roku 3 lokatę.

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

6 grudnia 2018 r.

BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc