Aktualności

Przejazd promocyjny BiT City, 19 października 2015, fot. Andrzej Goiński
Przejazd promocyjny BiT City, 19 października 2015, fot. Andrzej Goiński

BiT City na finiszu

Otwarty kilka dni temu nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy i będąca na ostatniej prostej modernizacja dworca w Toruniu to symbole dokonującej się w Kujawsko-Pomorskiem prawdziwej rewolucji w obsłudze podróżnych. Oba obiekty mają europejski standard właściwy dla XXI wieku, podobnie jak obsługujące tę linię pociągi z bydgoskiej Pesy. W Toruniu uruchomiono pierwszą zintegrowaną platformę przesiadkową, a w styczniu bydgoszczanie doczekają się tramwajów do Fordonu. Koordynowany przez samorząd województwa pakiet projektów BiT City finiszuje w dobrym stylu.

 

Do nowoczesnej, obłożonej szklanymi panelami sylwety nowego głównego budynku dworcowego bydgoszczanie zdążyli się już przyzwyczaić. Nikt nie ma wątpliwości, że odpowiadająca potrzebom współczesności przebudowa dworca Bydgoszcz Główna była koniecznością. Będący realizacją odważnej wizji architektonicznej kompleks dworcowy należy do najnowocześniejszych w kraju. Inwestycja PKP SA, współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko,  kosztowała 200 milionów złotych. Choć nie należy do grupy projektów BiT City, o jej realizacji przesądził właśnie ten koordynowany przez samorząd województwa pakiet projektów, zakładający rozwój i integrację systemów komunikacji publicznej obu stolic regionu.

 

W ramach BiT City realizowana jest natomiast dobiegająca końca rewitalizacja dworca głównego w Toruniu. Zabytkowy obiekt przechodzi rewitalizację na zewnątrz i gruntowną modernizację wewnątrz oraz pod ziemią. Warta 43 miliony złotych inwestycja obejmuje odnowienie zabytkowej elewacji, za to w środku pełna nowoczesność – ruchome schody i windy, przeszklone pomieszczenia dla podróżnych na peronach, świetlik dachowy doświetlający poczekalnię na antresoli, wydłużone przejście podziemne, działający już od kwietnia hostel w budynku dawnej poczty dworcowej. Otwarcie zaplanowano na 10 listopada.

 

– BiT City obejmuje wiele powiązanych ze sobą i uzupełniających się inwestycji – od modernizacji dworców i torowisk poprzez zakup taboru i budowę platform przesiadkowych po stworzenie całkiem nowej linii tramwajowej do bydgoskiej dzielnicy Fordon. Jest unikatowy, łączy kolej i systemy komunikacji publicznej. Wartość wszystkich przedsięwzięć z tej grupy to ponad miliard złotych, wszystkie zostaną zakończone jeszcze w tym roku – przypomina marszałek Piotr Całbecki. 

 

Wiemy już, że unijne finansowanie trzech spośród tych projektów będzie wyższe niż początkowo zakładano. Jeszcze w sierpniu Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało Urząd Marszałkowski, że do 80 procent wzrasta wsparcie dla zakupu taboru kolejowego, budowy wiaduktów i przystanków w Bydgoszczy oraz (zakończonej już) budowy wiadukt w Solcu Kujawskim. Oznacza to, że pieniądze zarezerwowane na te przedsięwzięcia pozostaną w kieszeni samorządów.

 

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

19 października 2015 r.

Ostatnia aktualizacja: 20 października 2015 r.