Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies Dowiedz się więcej na temat polityki cookies
Klikając przycisk „Przejdź dalej” lub zamykając to okno za pomocą przycisku „x” wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej:
Zgadzam się na przechowywanie w urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach dostosowania do potrzeb poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat ochrony danych osobowych

Zakmnij Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Informacje Departamentu

Konferencja Trzeci wymiar edukacji. Innowacyjne rozwiązania dla szkół

Logotyp KPCEN w Bydgoszczy

12 grudnia 2018 roku odbyła się konferencja Trzeci wymiar edukacji. Innowacyjne rozwiązania dla szkół skierowana do dyrektorów i nauczycieli województwa kujawsko-pomorskiego. Organizatorem wydarzenia było Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy i Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Patronat honorowy nad konferencją objęli Marek Gralik Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty oraz Piotr Całbecki Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Temat konferencji był odpowiedzią na jeden z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019: Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

Podczas konferencji poruszono wiele ciekawych zagadnień związanych z technologią druku przestrzennego i wykorzystaniem drukarek 3D w szkole i otaczającej nas rzeczywistości.
W problematykę drukowania 3D wprowadził uczestników Robert Preus dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. W swoim wystąpieniu podkreślił, że obecnie niemal każda branża wykorzystuje drukarki 3D i dzisiaj trudno sobie wyobrazić pracę bez tej technologii. Robert Preus dokonał podziału technologii przyrostowych (addytywnych) i przedstawił krótko ich możliwości. Następnie skoncentrował się na podstawowej budowie drukarki 3D i materiałach, które można używać podczas drukowania. Na zakończenie zaprezentował zalety i wady tej technologii.

W dwóch kolejnych wystąpieniach omówiono wykorzystanie drukarek 3D w różnych typach szkół i poziomach nauczania. Anna Gontarek przedstawiła swoje pomysły druku wspierające prace nauczycieli różnych przedmiotów. Dużym zainteresowaniem cieszyły się jej bryły przestrzenne, które można było składać, rozkładać i tworzyć z tych elementów nowe kompozycje. Z kolei Ryszard Lewandowski dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych nr 2 w Bydgoszczy zaprezentował dwie technologie (obrabiarki CNC, drukarki 3D), które wykorzystywane są w różnych specjalnościach technikum. Prelegent porównywał kody źródłowe obu technologii oraz prezentował programy, w których uczniowie projektują modele do wyprodukowania.

W czwartym wystąpieniu Andrzej Szczepańczyk, właściciel firmy Quarter, omówił cały proces dotyczący powstawania modeli trójwymiarowych. Podzielił go na trzy etapy: pomysł, projektowanie, drukowanie. Najbardziej skoncentrował się na powstawaniu modelu przestrzennego w procesie projektowania. Zaprezentował kilka ciekawych narzędzi, w tym także bezpłatnych, które z powodzeniem mogą być zastosowane zarówno w klasach młodszych szkół podstawowych jak i w szkolnictwie ponadpodstawowym. W ramach powstawania obiektów 3D omówił także krótko środowisko rozszerzonej rzeczywistości.

W kolejnym wystąpieniu dr hab. inż. Marek Macko, prof. nadz. UKW w Bydgoszczy oraz Zbigniew Szczepański zaprezentowali temat Dydaktyczne i naukowo-badawcze implementacje druku 3D na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Bydgoska uczelnia jest liderem wojewódzkim w zakresie wykorzystywania technologii 3D i posiada w tym obszarze wiele osiągnięć. Jednym z nich jest praca ze studentami w ramach Studenckiego Koła Naukowego Komputerowego Wspomagania Projektowania. Dzięki niemu studenci mogą nie tylko projektować obiekty 3D, pracować w profesjonalnych programach, ale także zdobywać międzynarodowe certyfikaty umiejętności. Marek Macko przypomniał, że uczelnia jest otwarta także na młodszych pasjonatów projektowania i w ramach akcji Dni Nauki – prowadzonej od dziesięciu lat - zaprasza dzieci szkół podstawowych do zabawy z narzędziami do modelowania 3D. Ciekawe rozwiązanie przedstawił Zbigniew Szczepański, który zeskanował głowę Marka Macko przy pomocy ręcznego skanera i wykorzystując specjalny program zaprezentował ją w postaci modelu 3D z możliwością dalszej obróbki i wydrukowania. Uczestnicy konferencji przyjęli pokaz z dużym zainteresowaniem i podawali przykłady wykorzystania tego przedsięwzięcia na przykład przy drukowaniu pomników czy figur woskowych.

Bardzo ciekawe wystąpienie miał także Łukasz Zgórski. Nauczyciel Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy omówił wykorzystanie technologii projektowania i wytwarzania 3D w technikum. Przedstawił działalność kół, w ramach których uczniowie projektują swoje pomysły, przedmioty i obiekty 3D. Z takich zajęć wyłaniani są najlepsi, którzy na późniejszym etapie projektowania tworzą roboty „MiniSumo” i uczestniczą z dużymi sukcesami w różnych konkursach.  Łukasz Zgórski opowiadał także o zajęciach z komputerowego wspomagania projektowania, które odbywają się w ZSS w profesjonalnym programie SolidWorks. Umiejętności projektowania w tym programie otwierają przed uczniami duże możliwości na rynku pracy.  Nauczyciel Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy omówił również plany na przyszłość. Dzięki ciekawej inicjatywnie, pracy nauczycieli oraz uczniów, planowane jest uruchomienie wirtualnego muzeum motorowerów, które dawniej były produkowane w bydgoskiej firmie Romet. Wystąpienie Łukasza Zgórskiego było wspierane pokazem skanera 3D, którego możliwości prezentował Tomasza Kasprowicz z tej samej szkoły. Podczas konferencji, w czasie rzeczywistym, skanowano silnik.

W przerwie wydarzenia uczestnicy zwiedzali wystawę obiektów 3D. Wśród nich były: silniki, czaszki, fragmenty szkieletów, drony, zabawki, miniaturowe konstrukcje mostów, pociągi, wazony, statuetki i broń. Przez cały czas trwania konferencji drukowano na trzech drukarkach 3D różne przedmioty.  Konferencja była kolejnym wydarzeniem ukazującym możliwości stosowania nowych technologii w edukacji zorganizowanym przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.

Zapraszamy do odwiedzenia galerii zdjęć: https://tinyurl.com/ycworndu

BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc