Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies Dowiedz się więcej na temat polityki cookies
Klikając przycisk „Przejdź dalej” lub zamykając to okno za pomocą przycisku „x” wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej:
Zgadzam się na przechowywanie w urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach dostosowania do potrzeb poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat ochrony danych osobowych

Zakmnij Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Informacje Departamentu

Poznawanie świata poznawaniem siebie

Warsztaty z dr Małgorzatą Kaczmarek

Co nam dają spotkania z Innym, poznawanie obcego kraju, jego mieszkańców, kultury, wartości? Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi 28 maja 2018 roku podczas konferencji „Młodzież w kontaktach międzynarodowych”. Organizatorkami wydarzenia były Zofia Spalińska i Regina Strzemeska, konsultantki z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Zebranych przywitała Agnieszka Przybyszewska, wicedyrektor KPCEN.

 

Pierwsze wystąpienie Witolda Jankowiaka z Pomorskiej Fundacji Rozwoju, Kultury i Sztuki pt. Nowe oblicze zjednoczonej Europy. Rola młodzieży w dialogu międzynarodowym skierowane było przede wszystkim do uczniów. Prelegent skupił się na problemach, przed którymi stoi obecnie Unia Europejska. W przystępny sposób wyjaśnił je młodzieży i zachęcał, aby podczas wyjazdów zagranicznych rozmawiać z rówieśnikami z innych krajów na te tematy, które pokazują różnice w myśleniu, wartościowaniu i rozumieniu świata.

 

Edukacja międzykulturowa a spotkania międzynarodowe młodzieży w szkole – o tym mówiła Regina Strzemeska z toruńskiego KPCEN-u. Pokazała, na czym polegają kompetencje kulturowe i międzykulturowe. Mówiła o różnicach międzykulturowych, ich genezie i przejawach. Zaznaczyła, że kontakty międzynarodowe pomagają w burzeniu uprzedzeń, zbliżają nas do Innego, pomagają poznać jego odmienność, zmniejszają dystans i poczucie obcości.

 

Oliwia Owsianowska, studentka, przedstawiła działanie organizacji AIESEC, funkcjonującej przy UMK od 1978 roku. Opowiadała o swoich doświadczeniach w projektach edukacyjnych dotyczących wymian międzynarodowych. Zwróciła uwagę, że kontakt z obcokrajowcami, udział w wymianach międzynarodowych pozwoliły jej lepiej poznać swoje mocne i słabe strony, co procentuje później na rynku pracy podczas poszukiwania zatrudnienia. Nauczyła się otwartości, zrozumienia dla innych wartości.

 

Po wystąpieniach nastąpiła część konferencji poświęcona warsztatom dla uczniów i nauczycieli: Dialog międzykulturowy – postrzeganie, postawy, porozumienie. Uczestnicy konferencji zostali podzieleni na trzy grupy. Pierwszy zespół, wspierany przez Zofię Spalińską, pracując w dwóch grupach, na podstawie kilku udostępnionych informacji o nieznanej osobie musiał zgadnąć, z jakiego kraju pochodzi, wskazać go na mapie i przedstawić krótką charakterystykę tej postaci – w ten sposób młodzież uczyła się cech charakterystycznych dla mieszkańców różnych obszarów świata, poszukiwała różnic i punktów wspólnych. Celem tych warsztatów było pokazanie, że poznawanie tych różnić jest okazją do rozwoju oraz nabywania szacunku i tolerancji dla odmienności. Pracą drugiego zespołu kierowała Regina Strzemeska. Poruszyła z młodzieżą kwestię postrzegania drugiego człowieka (stereotypy, uprzedzenia), różnic międzykulturowych oraz postawiła uczniom pytanie o trudności i ułatwienia w komunikacji i współpracy międzykulturowej. Zaproponowała ćwiczenia: „Kim jestem, czyli moja wizytówka”, „Zmiana perspektywy – wizytówka przedstawiciela innej kultury”, „Co widzisz? Dlaczego?”, „Stereotypy o innych kulturach – dlaczego?”, „ABC narodów”, „Moi zagraniczni znajomi”, „Ludzie-Domino”.

 

Na warsztatach z dr Małgorzatą Kaczmarek również akcentowana była konieczność prezentowania otwartości wobec osób z innego kraju i kręgu kulturowego, by dzięki temu poszerzać swoją wiedzę o świecie.

 

Przykłady dobrych praktyk w zakresie współpracy międzynarodowej zaprezentowały toruńskie szkoły: II Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – Gimnazjum i Liceum Akademickie, Zespół Szkół Samochodowych oraz Zespół Szkół nr 8. Nauczyciele i uczniowie opowiadali o swoich doświadczeniach związanych z przyjmowaniem obcokrajowców na wymianę i o własnych podróżach w ramach wymiany uczniów w programie Erasmus. Młodzież podkreślała edukacyjną stronę takich przedsięwzięć, związaną z poznawaniem siebie, praktyczną nauką języka, lekcją tolerancji dla inności kultur i poglądów.

 

Konferencja miała na celu m.in. zainicjowanie w środowiskach szkolnych dyskusji na temat postaw akceptacji i zrozumienia, propagowanie wśród młodzieży udziału w międzynarodowych projektach, wizytach studyjnych i stażach oraz podniesienie jakości pracy z uczniami poprzez przedstawienie różnorodnych projektów angażujących młodych ludzi. Zagadnienia związane z kontaktami międzynarodowymi zainteresowały uczniów i nauczycieli. Częste wyjazdy zagraniczne czy spotkania z ludźmi z innych krajów są od dłuższego czasu czymś zwyczajnym – warto pomyśleć nad ich jakością i postarać się, by korzyści z tych relacji były obustronne.

 

Tekst: Dominika Wojtasińska; zdjęcia: Tadeusz Wański, Dominika Wojtasińska, Pracownia Informacji i Promocji KPCEN w Toruniu

 

 

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

 

Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu (TK).

 

Agnieszka Przybyszewskadr Małgorzata Kaczmarek, Regina Strzemeska, Agnieszka Przybyszewska (wicedyrektor KPCEN w Toruniu), Zofia SpalińskaOliwia OwsianowskaRegina StrzemeskaTemat spotkaniaUczniowieUczniowie i nauczycieleWarsztaty z dr Małgorzatą KaczmarekWarsztaty z Reginą Strzemeskąwarsztaty z Zofią SpalińskąWitold JankowiakZgromadzeni nauczyciele i uczniowieZofia Spalińska

 


AdmirorGallery 5.0.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.
BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc