Ta strona wykorzystuje pliki cookies m. in. w celach dostosowania do potrzeb użytkowników, poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat polityki cookies »

Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Informacje Departamentu

Wizyta delegacji z Gruzji w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Toruniu

Logo Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. J. Korczaka w Toruniu

30 listopada 2017 r. w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Toruniu gościła delegacja z miasta Zugdidi w Gruzji.

 

Wizyta miała miejsce w ramach realizacji projektu „JA TEŻ MOGĘ – kampania społeczna na rzecz osób z niepełnosprawnością”. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach programu RITA – przemiany w regionie, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji. Pomysłodawcą i koordynatorem „Ja też mogę” jest toruńska Fundacja Verda.

 

Ośrodek  gościł delegację w ramach nawiązania współpracy oraz wymiany doświadczeń w zakresie edukacji specjalnej na wszystkich poziomach nauczania. Delegacja składała z pięciu osób zaangażowanych w pomoc osobom z niepełnosprawnością. Te osoby bezpośrednio będą realizowały kampanię społeczną w gruzińskim mieście Zugdidi. Koordynatorem projektu po stronie polskiej jest pani Agnieszka Siejka, prezes Fundacji Verda, natomiast po stronie gruzińskiej pan Giorgi Makalatia, działacz społeczny z Zugdidi. Nauczycielka Ośrodka Beata Lisiecka jest z kolei koordynatorem projektu w KPSOSW.

 

Rozpoczynając wizytę w Ośrodku, gruzińska delegacja spotkała się z Dyrektor KPSOSW Marią Kluz,  która szczegółowo przedstawiła ofertę edukacyjną, zasady funkcjonowania, finansowania placówki. Kolejnym punktem wizyty było zwiedzanie szkoły i internatu. Wizyta w szkole rozpoczęła się od pracowni praktycznej nauki zawodów: cukiernik, kucharz, fryzjer, monter suchej zabudowy, krawiec, hotelarz. W pracowni cukierniczej goście zostali poczęstowani przez uczniów pachnącymi drożdżowymi rogalikami, misternie zdobionymi pierniczkami oraz czekoladowymi babeczkami.

 

Gruzini mieli wiele pytań dotyczących losów absolwentów szkoły, jakości zdobywanych certyfikatów zawodowych oraz szans znalezienia pracy po ukończeniu nauki. Dużym zaskoczeniem była dla nich informacja, że absolwenci w większości zajmują zwykłe, nieuprzywilejowane stanowiska pracy.

 

Po przejściu do internatu delegacja zwiedziła sale Szkoły Przysposabiającej do Pracy – pracownię sztuki użytkowej, stolarstwa oraz pracownię kulinarną. Goście mieli również możliwość poznania pracy nauczycieli z najmłodszymi uczniami m.in. podczas pracy z tablicą interaktywną, w sali Integracji Sensorycznej. Uczestniczyli w zajęciach z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Sali Doświadczania Świata, muzykoterapii, socjoterapii, informatyki. Następnie zwiedzili internat, pokoje wychowanków, świetlice i salę dla dzieci z autyzmem. Wyposażenie placówki w specjalistyczny sprzęt, różnorodne pomoce dydaktyczne, metody pracy oraz zaangażowanie specjalistów zrobiły na gościach z Gruzji duże wrażenie.

 

W trakcie spotkania gości z wychowankami, w wieczór Andrzejowy, tłumaczka projektu Stanisława Budzisz, przedstawiła krótką prezentację na temat Gruzji, a gość z Gruzji Giorgi Makalatia zaśpiewał dla wszystkich po gruzińsku akompaniując sobie na gitarze. Nie zabrakło również tradycyjnych konkursów i wróżb, w których uczestniczyli również zaproszeni goście. Impreza andrzejkowa była pełna humoru i zabawy, w której różnice językowe i kulturowe nie były problemem, a wręcz przeciwnie – wzbogacały wszystkich uczestników o nowe doświadczenia.

 

Wizyta zaowocowała deklaracją dalszej współpracy dla dobra osób z niepełnosprawnością.

 

Jednym z wymiernych efektów będzie zbudowanie tzw. mostu internetowego pomiędzy uczniami oraz kadrą pedagogiczną toruńskiego ośrodka i nowych przyjaciół z Gruzji.

 

Tekst: Beata Lisiecka, Agnieszka Śledź

Zdjęcia: Beata Lisiecka, Sebastian Welenc

 

Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. J. Korczaka w Toruniu jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

www.sosw.torun.pl

 

Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego  Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu (TK)

 

Andrzejki w internacieDelegacja gruzińska w KPSOSWPłomień przyjaźni polsko-gruzińskiejPracownia krawieckaPracownia monterówPracownia sztuki użytkowejPrezes Fundacji Verda Agnieszka SiejkaŚwietlica w internacieTablica interaktywnaToruńskie pierniczkiZajęcia socjoterapiiZajęcia z muzykoterapii


AdmirorGallery 5.0.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.
BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc