Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies Dowiedz się więcej na temat polityki cookies
Klikając przycisk „Przejdź dalej” lub zamykając to okno za pomocą przycisku „x” wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej:
Zgadzam się na przechowywanie w urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach dostosowania do potrzeb poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat ochrony danych osobowych

Zakmnij Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Informacje Departamentu

Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży

Nauczyciele uczestniczący w konferencji

Co i jak czytać z uczniem? Jak zachęcić młodych ludzi do czytania? – te i podobne pytania były kanwą spotkania z nauczycielami zainteresowanymi powyższą tematyką, które 13 grudnia 2016 r. zorganizowało Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu - pod nadzorem Anny Piątek - nauczycielki- konsultantki KPCEN w Toruniu.

 

Zaproszony na spotkanie dr hab. Maciej Wróblewski, prof. UMK, rozpoczął wykład od przytoczenia słów Josifa Brodskiego, który podkreślał w swoim noblowskim wykładzie (8.12.1987) rolę literatury i poezji w budowaniu świata niezależnego, zróżnicowanego i upodmiotowionego, w budowaniu poczucia niezależności. Natomiast Mario Vargas Llosa upominał się o obronę książki i czytania jako ostatnich bastionów niezależnych sądów. Prelegent wyróżnił trzy strategie czytania: pragmatyczną, antropologizującą oraz parnasistowską. Mówił o tym, że nierzadko zniechęcamy młodzież i dzieci do czytania, wybierając motywację negatywną, strasząc ucznia oceną niedostateczną, jeśli nie przeczyta lektury. Sugerował, że nie potrafimy znaleźć właściwego sposobu, aby rozmawiać z wychowankami o literaturze. Profesor mówił o badaniach i o raporcie diagnozującym sytuację czytelnictwa w Polsce, prowadzonym przez Bibliotekę Narodową, a następnie zaproponował kilka podpowiedzi, co robić w tej niełatwej sytuacji.

Po wykładzie była możliwość zadawania pytań gościowi i dyskusji nad zagadnieniem konferencji.

W drugiej części spotkania zaplanowano zajęcia warsztatowe, które poprowadzili pracownicy naukowi Wydziału Filologicznego UMK.

Czytanie literatury dla dzieci i młodzieży prowadziła dr Elżbieta Kruszyńska.
W ewaluacji po konferencji zostało uznane za niezwykle inspirujące. Indywidualne wzorce myślowe były dla uczestników nowatorskie.

Czytanie picture booka w kontekście edukacji polonistycznej zaproponowane przez Martę Baszewską wywołało entuzjazm wśród odbiorców. Zajęcia oceniono jako innowacyjne.

Uczestnicy konferencji z dużym uznaniem odnieśli się do materiałów konferencyjnych.  Zestawienie bibliograficzne  „Metodyka Czytania” przygotowała Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu. W oczekiwania bibliotekarzy trafił  „Wykaz literatury dla dzieci i młodzieży na rynku wydawniczym” przygotowany przez Panią Ewę Stanek-Zarembę z księgarni BOOKINISTA.

Myśl profesora Macieja Wróblewskiego „Wobec powszechnego nieczytania w społeczeństwie polskim obecność literatury jako oazy wolności i niezależności sądów wydaje się być mocno wątpliwa. Tym bardziej zatem proces zastępowania lektury innymi rodzajami doświadczeń powinien niepokoić…” - trafiła do nauczycieli.

 

Opracowały:

Anna Piątek – Pracownia Dydaktyki, Doradztwa i Innowacyjnej Edukacji

Danuta Potręć – Pracownia Informacji i Promocji

Foto: Danuta Potręć, Ewa Kondrat

 

http://www.kpcen-torun.edu.pl/news/view/1259

 

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.

 

Anna Piątek, prowadząca konferencjęCytaty z wizualizacjądr hab. Maciej WróblewskiMarta Baszewska o picture bookMarzenna Wierzbicka, kierownik Pracowni Dydaktyki, Doradztwa i Innowacyjnej Edukacji wita zebranychNauczyciele uczestniczący w konferencjizajęcia warsztatowezajęcia warsztatowe

 


AdmirorGallery 5.0.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.
BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc