Ta strona wykorzystuje pliki cookies m. in. w celach dostosowania do potrzeb użytkowników, poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat polityki cookies »

Zakmnij
Dzisiaj jest: czwartek, 30 marca 2017

Województwo kujawsko-pomorskie Województwo kujawsko-pomorskie

Informacje Departamentu

Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży

Nauczyciele uczestniczący w konferencji

Co i jak czytać z uczniem? Jak zachęcić młodych ludzi do czytania? – te i podobne pytania były kanwą spotkania z nauczycielami zainteresowanymi powyższą tematyką, które 13 grudnia 2016 r. zorganizowało Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu - pod nadzorem Anny Piątek - nauczycielki- konsultantki KPCEN w Toruniu.

 

Zaproszony na spotkanie dr hab. Maciej Wróblewski, prof. UMK, rozpoczął wykład od przytoczenia słów Josifa Brodskiego, który podkreślał w swoim noblowskim wykładzie (8.12.1987) rolę literatury i poezji w budowaniu świata niezależnego, zróżnicowanego i upodmiotowionego, w budowaniu poczucia niezależności. Natomiast Mario Vargas Llosa upominał się o obronę książki i czytania jako ostatnich bastionów niezależnych sądów. Prelegent wyróżnił trzy strategie czytania: pragmatyczną, antropologizującą oraz parnasistowską. Mówił o tym, że nierzadko zniechęcamy młodzież i dzieci do czytania, wybierając motywację negatywną, strasząc ucznia oceną niedostateczną, jeśli nie przeczyta lektury. Sugerował, że nie potrafimy znaleźć właściwego sposobu, aby rozmawiać z wychowankami o literaturze. Profesor mówił o badaniach i o raporcie diagnozującym sytuację czytelnictwa w Polsce, prowadzonym przez Bibliotekę Narodową, a następnie zaproponował kilka podpowiedzi, co robić w tej niełatwej sytuacji.

Po wykładzie była możliwość zadawania pytań gościowi i dyskusji nad zagadnieniem konferencji.

W drugiej części spotkania zaplanowano zajęcia warsztatowe, które poprowadzili pracownicy naukowi Wydziału Filologicznego UMK.

Czytanie literatury dla dzieci i młodzieży prowadziła dr Elżbieta Kruszyńska.
W ewaluacji po konferencji zostało uznane za niezwykle inspirujące. Indywidualne wzorce myślowe były dla uczestników nowatorskie.

Czytanie picture booka w kontekście edukacji polonistycznej zaproponowane przez Martę Baszewską wywołało entuzjazm wśród odbiorców. Zajęcia oceniono jako innowacyjne.

Uczestnicy konferencji z dużym uznaniem odnieśli się do materiałów konferencyjnych.  Zestawienie bibliograficzne  „Metodyka Czytania” przygotowała Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu. W oczekiwania bibliotekarzy trafił  „Wykaz literatury dla dzieci i młodzieży na rynku wydawniczym” przygotowany przez Panią Ewę Stanek-Zarembę z księgarni BOOKINISTA.

Myśl profesora Macieja Wróblewskiego „Wobec powszechnego nieczytania w społeczeństwie polskim obecność literatury jako oazy wolności i niezależności sądów wydaje się być mocno wątpliwa. Tym bardziej zatem proces zastępowania lektury innymi rodzajami doświadczeń powinien niepokoić…” - trafiła do nauczycieli.

 

Opracowały:

Anna Piątek – Pracownia Dydaktyki, Doradztwa i Innowacyjnej Edukacji

Danuta Potręć – Pracownia Informacji i Promocji

Foto: Danuta Potręć, Ewa Kondrat

 

http://www.kpcen-torun.edu.pl/news/view/1259

 

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.

 

Anna Piątek, prowadząca konferencjęCytaty z wizualizacjądr hab. Maciej WróblewskiMarta Baszewska o picture bookMarzenna Wierzbicka, kierownik Pracowni Dydaktyki, Doradztwa i Innowacyjnej Edukacji wita zebranychNauczyciele uczestniczący w konferencjizajęcia warsztatowezajęcia warsztatowe

 


AdmirorGallery 5.0.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.
Mój Region